Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Reastopp ska gynna konsumenten

Foto: Christine Olsson/TT

Färre reor ska stärka handeln och hjälpa konsumenten.

– Reabegreppet har missbrukats rejält och har devalverats som begrepp, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.

Ständiga reor gynnar varken företagen eller konsumenten. För att komma tillrätta med problemet har branschorganisationen Svensk Handel gått ut med en rekommendation att begreppet rea bör användas högst fyra gånger per år. Något som Konsumentombudsmannen (KO) och Konsumentverket ställer sig positiva till eftersom även de anser att begreppet rea har missbrukats. Lagom till julhandeln gick KO ut och rådde konsumenter att inte låta sig luras av exempelvis falska realisationer.

Sandström vill inte gå så långt som att säga att butikerna medvetet lurar konsumenterna, men vill att det ska vara en tydlig skillnad mellan en priskampanj och ett rejält sänkt pris för konsumenten.

– Om man använder begreppet rea för varje liten prissänkning så förlorar den sin innebörd, säger han.

Men det finns fler anledningar än konsumentvägledning bakom Svensk Handels rekommendation. Enligt Sandström pressar butikerna varandra att sätta röda prislappar, vilket slår hårt mot mindre företag. Och på sikt pressar det ner lönsamheten för branschen i sin helhet som haft sjunkande bruttovinster under flera år.

Enligt Sandström ökade importpriserna med 15 procent under förra året, medan konsumentpriserna endast ökade med en procent. Och eftersom branschen inte har vidarebefordrat prisökningarna till konsumenterna har de i stället känt sig tvingade till ständiga priskampanjer.

– De känner sig tvingade genom att trycket från andra företag har varit stort. De pressar varandra att ha rabatter.

Fakta: Detta gäller vid rea

Reavarorna måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Att ta in tillfälliga partier för att realisera är inte tillåtet då konsumenten måste kunna jämföra ordinariepris mot reapris.

Butiken får inte höja priset innan rean för att sedan sänka det igen och kalla det rea.

En produkt ska finnas i ett så pass stort antal att det räcker under kampanjperioden.

Priserna ska vara rejält nedsatta.

Källa: Konsumentombudsmannen