Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Redovisad hållbarhet gynnar affärer

De största svenska bolagen bör bli bättre på att redovisa sina sociala och miljömässiga ansvarstaganden. Inte minst av affärsmässiga skäl. I dag hamnar Sverige på 13:e plats.

Vart tredje år gör revisionsbolaget KPMG en internationell studie över hur stora företag sköter sina sociala och miljömässiga ansvarstaganden, det som kallas Corporate Social Responsibility (CSR).

Sverige har varit en förebild inom CSR-frågor men är nu omsprunget, visar den nya studien baserad på de 100 största bolagen i 34 länder.

Vid förra mätningen för tre år sedan hamnade Sverige på sjunde plats. Då hållbarhetsredovisade 60 procent av de svenska storbolagen.

Nu har Sverige halkat ner till 13:e plats trots att andelen ökat till 72 procent.

– Det som har hänt sedan 2008 är att i andra länder har utvecklingen gått avsevärt mycket snabbare, säger Åse Bäckström, chef för hållbarhetsfrågor på KPMG, till TT.

Redovisningarna är i stort baserade på riktlinjer från organisationen Global Reporting Initiative (GRI).

– Frågeställningen är hur bolagen faktiskt jobbar med frågorna genom att sätta mål och driva en minskad påverkan på sin omvärld. Och när de stora företagen ställer krav på sina underleverantörer ramlar det ner i systemen.

Åse Bäckström poängterar att i dag kan hållbarhetsredovisning vara en förutsättning för internationella affärer:

– För tio år redovisade man för att visa att man var ett bra företag. Så är det inte längre, nu handlar det mer om att få hem vissa affärer.

Fakta: Undersökningen

* Omfattar de 100 största bolagen i 34 länder.

* Listan toppas av Storbritannien, där alla 100 bolag hållbarhetsredovisar. Därefter följer Japan och Sydafrika.

* Bland de 3 400 undersökta bolagen ingår de 250 största i världen.

* Av dessa 250 hållbarhetsredovisar 95 procent (83 procent 2008).

* Av de 5 procent som inte hållbarhetsredovisar är två tredjedelar bolag i USA.

Källa: KPMG

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.