Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Regeringen satsar på snabbtåg

Regeringens järnvägssatsning välkomnas av de rödgröna och berörda kommuner jublar. Satsningen kan bli det första steget för en ny stambana och snabbare tåg i södra Sverige.

– Vi trycker på knappen för en ny södra stambana, sade Centerledaren Annie Lööf när Alliansen presenterade nyheten vid ett torgmöte i Linköping.

Regeringen vill lägga 35 miljarder kronor på nya dubbelspår mellan Järna söder om Södertälje och Linköping, den så kallade Ostlänken, samt längs en del av sträckan Göteborg och Borås. Några beslut om att bygga vidare på en helt ny stambana finns dock ännu inte.

Den 15 mil långa Ostlänken bedöms korta restiden mellan Stockholm och Linköping med 30 minuter, bland annat för att persontågen slipper godståg på det nya spåret. Men det dröjer till runt 2028 innan det är klart.

Det nya dubbelspåret i Västsverige, mellan Mölnlycke och Bollebygd, gör det möjligt för göteborgarna att ta tågen till flygplatsen Landvetter runt år 2024.

Regeringen har tidigare varit tveksam till Ostlänken. Statsminister Fredrik Reinfeldt förklarar omsvängningen med att man nu vet att pengarna räcker för att finansiera projektet.

I Norrköping och Linköping firade man beskedet.

– Det är inte ofta jag oreserverat jublar åt ett regeringsbeslut nuförtiden, men det gör jag i dag. För Norrköping är det här verkligen bingo, säger Lars Stjernqvist (S), kommunalråd i Norrköping.

Han påpekar att tågen ofta strular i Östergötland vilket drabbar trafiken mellan Stockholm och Malmö.

Regeringen vill också höja anslagen för järnvägsunderhåll med sammanlagt 20 miljarder kronor under åren 2014-2025. Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm säger sig vara "utomordentligt nöjd" och uppger att summan motsvarar vad verket begärt för att förbättra punktlighet och tillförlitlighet i tågtrafiken.

Den rödgröna oppositionen har ofta angripit regeringen för att satsa för lite på järnvägen, men får nu svårare att gå till offensiven på det området. De välkomnar i stort satsningarna. Miljöpartiet är dock kritiskt till att det inte byggs särskilda höghastighetsspår för tåg som klarar 320 kilometer i timmen. De dubbelspår som nu är aktuella kan, enligt Folkpartiledaren Jan Björklund, ge dagens snabbtåg möjlighet att utnyttja hela sin kapacitet på 250 kilometer i timmen.

Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi, är skeptisk.

– Inga av de 55 miljarderna är säkra nya pengar. Jag tror inte att regeringen kommer att backa, men partierna kommer säkert att plocka politiska poäng också när besluten tas om ett par år.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.