Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Regeringen skrotar kilometerskatten

Magdalena Andersson.
Magdalena Andersson. Foto: Thomas Karlsson

Ingen ny bankskatt. Och nu blir det inte heller någon vägslitageskatt för tunga lastbilar, åtminstone inte i närtid.

– Det vore ju väldigt dumt att genomföra förslag som inte är bra, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Efter en försening på nästan tre månader ska utredningsförslaget om en vägslitageskatt, eller kilometerskatt som den ofta kallas i debatten, lämnas över till regeringen på tisdag. Men redan nu tar regeringen avstånd från förslaget, som på förhand fått kritik från såväl näringslivet, LO och företrädare för landsbygden.

– Bedömningen är att med det förslag som kommer så riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras, och det är inte acceptabelt, säger finansminister Magdalena Andersson till TT.

Miljöminister Karolina Skog (MP) säger att regeringspartierna är "helt eniga" i sin analys av utredningsförslaget.

– Vi vill ha en vägslitageskatt som både leder till att gods flyttas från väg till tåg och sjöfart och skapar ordning och reda i åkeribranschen. Vi nöjer oss inte förrän vi har ett förslag som löser båda de två uppgifterna, säger hon.

Både Andersson och Skog säger att utredningen inte i tillräckligt hög grad har analyserat möjligheterna till en geografisk differentiering av vägslitageskatten. Flera debattörer har påpekat att en odifferentierad skatt riskerar att slå hårt mot landsbygd som saknar järnvägs- och sjöförbindelser.

– Vi ser att det uppenbart skulle finnas fördelar med en geografiskt differentierad skatt. Men det är komplicerat, säger Skog, och hänvisar till EU:s regler om otillåtet statsstöd.

Läs mer: Sänkt fart och ny skatt ska minska utsläppen

Regeringen ska nu omedelbart inleda arbetet med att ta fram ett reviderat förslag till vägslitageskatt. Det arbetet kommer att ske i regeringskansliet – ingen ny utredning ska tillsättas.

– Vår ambition är att få fram någonting under mandatperioden, säger Magdalena Andersson.

Häromdagen meddelade regeringen att det hårt kritiserade förslaget om en ny bankskatt slängs i papperskorgen. Nu går alltså ytterligare en utredning samma öde till mötes.

Hur påverkas bilden av regeringen?

– Jag hoppas att den påverkas på så sätt att regeringen bara genomför förslag om de är bra, säger Magdalena Andersson.

Miljöpartiet har länge drivit på för en vägslitageskatt. Men miljöminister Karolina Skog ser inte det skrotade utredningsförslaget som ett misslyckande för MP.

– Nej, ambitionen är att vi ska lägga fram ett förslag under mandatperioden, precis som vi har sagt. Men vi vill lägga fram ett bra förslag, inte ett halvdant eller dåligt förslag.

Fakta: Ska bära sina kostnader

Hösten 2014 meddelade statsminister Stefan Löfven (S) och dåvarande klimat- och miljöministern Åsa Romson (MP) att den nya regeringens ambition var att införa en vägslitageskatt under mandatperioden.

Följande vår tillsattes en utredning om saken. Enligt direktiven ska den tunga trafiken "i högre grad bära sina kostnader för samhällsekonomin".

Skatten skulle även bidra till målet om minskad miljöpåverkan från transportsektorn, och till att godstransporter flyttas från lastbilar till tåg och sjöfart.

Kritiker har hävdat att en vägslitageskatt kan påverka bland annat skogsindustrin negativt.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.