Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Reklam för hasardspel får kritik

En annons om en småbarnsmamma som vann 1,1 miljoner kronor tack vare ett ”genidrag” var socialt oansvarig reklam. Det har Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, slagit fast.

En banner på Aftonbladets hemsida gjorde reklam för Vinnarum Casino. I reklamen visades en småbarnsmamma med en stor nalle och ett spädbarn, skriver nyhetsbyrån Siren. Under bilden stod texten ”Så fick hon ut 1,1 miljoner på mammaledigheten”.

En privatperson anmälde reklamen då man kan tolka annonsen som att man kan vinna så mycket pengar på att vara mammaledig. Dessutom tycker RON att det är besvärande när det antyds att hasardsspel har med intelligens eller strategi att göra (när det i själva verket handlar om tur eller otur).

RON menar att annonsen strider mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Annonsören försvarade sig med att mamman ifråga hade vunnit summan i verkligheten under sin mammaledighet. Dessutom att en ”genomsnittskonsument i den relevanta målgruppen inte uppfattar texten bosktavligen...”.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.