Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Rekordstor efterfrågan på ekologisk mat i år

Suget efter ekologisk mat och dryck är rekordstort i Sverige. Bara under det första halvåret steg ekoförsäljningen med runt 30 procent.

KF, som äger Coop, uppger sig ha ökat sin försäljning av ekologisk mat med 25–35 procent under de senaste 12 månaderna. Axfood, som driver Willys och Hemköp, ökade sin ekoförsäljning med 35 procent under det första kvartalet i år, jämfört med samma period förra året. Motsvarande uppgång för Ica är 43 procent.

– Kunderna väljer verkligen ekologiskt nu. Ibland är efterfrågan så stor att varorna tillfälligt tar slut. Bananer och vindruvor går åt snabbt till exempel, säger Icas miljöchef Maria Smith.

– Vi måste lägga ut lappar i hyllorna om att de ekologiska produkterna är slut för tillfället, instämmer KF:s hållbarhetschef Louise König.

Med ”ekologiskt” menar dagligvarujättarna produkter som antingen är Kravmärkta eller som har en ekomärkning från EU. Kravstämpeln står på ungefär fyra femtedelar av det ekologiska utbudet.

Systembolagets försäljning av ekologiskt vin fördubblades också under det första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2013. Öl ökade med 44 procent.

Totalt förra året såldes ekomärkta livsmedel för 8,9 miljarder kronor i Sverige inom detaljhandeln, inklusive Systembolaget. Under det första halvåret i år ökade försäljningen med 30 procent jämfört med motsvarande period i fjol, enligt uppskattningar från den oberoende analysfirman Ekoweb.

– Jag har inte varit med om något liknande. Det här är jättejättebra försäljning. Jag vågar säga att ökningen i Sverige är unik både ur ett nationellt och ur ett globalt perspektiv, säger Cecilia Ryegård på Ekoweb.

Organisationen Krav har också reviderat sina prognoser och tror på en 30-procentig försäljnings­ökning under 2014.

– Ett av de största skälen till den kraftiga ökningen just nu är att sortimenten i butikerna har breddats. Det har lett till ökad försäljning, säger Kravs vd Lars Nellmer.

Större sålda volymer och därmed ökad produktion har också möjliggjort lägre priser på många ekologiska varor, säger Ekowebs Cecilia Ryegård. Skillnaden mellan ”vanlig” mjölk och Kravmärkt mjölk är exempelvis ett par kronor per liter numera. Viss ekologisk frukt har också dalat i pris, till exempel äpplen och bananer.

En anledning till minskade prisgap är att de stora livsmedelsföretagen har satsat på fler egenproducerade ekologiska varor, vilket har fått upp volymerna och sänkt produktionskostnaderna.

Somlig ekomat är dock fortfarande rejält mycket dyrare för konsumenten jämfört med alternativen. Färsk ekologisk kyckling kan ibland vara tre gånger så dyr som en konventionellt uppfödd kyckling och ekologisk laxfilé kan kosta en hundra­lapp extra per kilo.

Animaliska ekoprodukter kostar i regel betydligt mer eftersom den ekologiska uppfödningen, med bland annat mycket höga krav på djurvälfärden, är dyrare, säger analytikern Cecilia Ryegård.

– Men jag tycker att man nästan inte kan jämföra produktionen av en ekologisk kyckling med en konventionellt uppfödd. Det är olika produkter, det märks ju på smaken också. Men priset kanske kan gå ned lite om volymerna ökar, säger Cecilia Ryegård.

Fakta. Eko- och miljömärkningar

EU-lövet

EU-lövet garanterar att minst 95 procent av produktens innehåll har producerats enligt EU:s förordning för ekologisk produktion.

Krav

Kravmärkningen garanterar att märkta produkter är odlade eller framställda utan konstgödsel, genmodifierade organismer och kemiska bekämpningsmedel, samt att djurfodret inom exempelvis kött- och äggproduktion är ekologiskt odlat. Symbolen ställer också krav på socialt ansvar hos alla producenter.

MSC

MSC utläses Marine stewardship council och är en organisation som sätter en standard för hållbart fiske. Den erkänner och belönar hänsynsfulla fångstmetoder runt om i världen.