Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

"Rena elbilar tror vi inte på"

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Det ser bra ut. Vi går mot 470 000 bilar i år och det blir i så fall det bästa året i historien. Det säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med visningen av nya suven XC90 i Paris.

Det är en nöjd, men samtidigt försiktigt garderande Volvochef som summerar läget hittills. Försäljningen globalt har ökat med cirka 10 procent, trots nedgången i USA.

På frågan om Volvo nästa år kan spränga drömgränsen 500 000 bilar svarar han:

– Ja det borde gå.

Huvudnumret i Volvos monter är den helt nya suven XC90 som är den första Volvo utvecklat med kinesiska Geely som ägare. Den byggs på en skalbar plattform som på sikt kommer att bära upp alla Volvos större modeller. För första gången väljer Volvo också att koncentrera all uppmärksamhet på XC90. Inga andra modeller finns på plats. En unik strategi på en bilsalong

– Vi provar den här modellen, sedan får vi se hur vi gör på andra utställningar. Här i Paris är det fullt fokus på XC90, säger han.

DN Motor ber honom kommentera den tydliga trend man ser på salongen mot laddhybrider. VW lanserar Passat som laddhybrid både som sedan och som kombi. Porsche Cayenne laddhybrid är på väg liksom en rad modeller från exempelvis Mercedes. Till och med Renault som fram till ny satsat allt krut på elbilar börjar svänga.

– Jag är inte ett dugg förvånad. Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson.

Han säger att alla kommande Volvomodeller får laddbara toppversioner som kombinerar förbränningsmotor med eldrift.

Och han bekräftar att Volvo ska bredda sitt motorutbud med 3-cylindriga motorer i bensinutförande. I princip blir det samma 4-cylindriga motor som idag tillverkas i Skövde, fast med en cylinder mindre.

– Utvecklingen som vi ser den är en gradvis ökad elektrifiering. Förbränningsmotorerna blir mindre samtidigt som batterierna blir större så man kan köra längre sträckor på el.

Han är mycket nöjd med Volvos strategi att avstå från stora sex- och åttacylindriga motorer och istället tillföra extra kraft på elektrisk väg. Att de flesta konkurrenter inte går så oroar honom inte.

På frågan hur Volvo ska vända den långvariga nedgången i USA säger han att man måste ha tålamod.

– Vi har satt in en rad åtgärder, men det tar tid innan de ger effekt.

– Vi måste stärka varumärket. Jag tror det tar 3-4 år innan vi är ikapp de bästa premiummärkena, säger han och nämner bland andra Lexus.

När det gäller lönsamheten räknar han med ett resultat i linje med i fjol - cirka 2 miljarder kronor före skatt.

– Detta trots svåra valutalägen och höga kostnader för nya produkter, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.