Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Resebolag säljer onödig försäkring

Other: Foto: Alamy

Svenska Resegruppen, som driver flera bokningssajter, erbjuder kunder en konkursförsäkring – trots att kunderna omfattas av resegarantilagen. ”Vi har gjort fel och ber om ursäkt”, säger presstalesmannen Claes Tellman och lovar att alla som begär pengarna tillbaka ska få det.

Genom sajter som Seat24 och Flygvaruhuset erbjuder Svenska resegruppen snabba bokningar av flyg och hotell runt om i världen. Den som gör det erbjuds också att teckna olika försäkringar, även en konkursförsäkring. Den täcker kostnader för en hemresa om flygbolaget går i konkurs.

Men om det är en paketresa, det vill säga om kunden till exempel bokat både flyg och hotell via samma sajt, gäller den så kallade resegarantilagen. Den säger att den som marknadsför eller säljer paketresor måste lämna en resegaranti till Kammarkollegiet.

Det har också Svenska Resegruppen gjort, närmare bestämt en garanti på 15 miljoner kronor. Ändå möts den som bokar en paketresa av erbjudandet att teckna en konkursförsäkring i försäkringsbolaget Solid.

DN har själv testat genom att boka en resa, med hotellrum, via Seat24 och Flygvaruhuset. I båda fallen har vi erbjudits en konkursförsäkring för 139 kronor, trots att resorna omfattas av resegarantin.

När DN tar kontakt med Svenska Resegreuppen medger Claes Tellman, presstalesman, att bolaget gjort fel och att de ska rätta till det ”så fort vi kan”.

– Vi är tacksamma för att ni har uppmärksammat det här, säger han.

Hur många försäkringar som sålts, vill inte Tellman säga offentligt.

– Men det är väldigt få. Och om det är någon som köpt försäkringen och vill ha pengarna tillbaka ska de givetvis få det, tillägger han.

Den som vill kontrollera att det finns en resegaranti ska först ta reda på vem som står bakom sajten. Därefter kan resenären kontrollera om en resegaranti ställts hos Kammarkollegiet.

Så fungerar garantin

Den som säljer eller marknadsför en paketresa måste ställa en resegaranti hos Kammarkollegiet. Garantin gäller även för annat än om flygbolaget går i konkurs.

Som paketresor gäller att resan måste innehålla minst två av följande tjänster: transport, boende eller turisttjänst (till exempel hyrbil eller biljetter till något evenemang). Du bör dock boka de två tjänsterna i samma bokning.

Trots en skyldighet av researrangören att ställa en resegaranti är det inte alla som gör det. På Kammartkollegiet kan man se vilka som ställt garantier (www.kammarkollegiet.se)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.