Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Resebyrån vill ut i världen

Indra Uhmeier har sitt kontor i sin villa i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Hon träffar också kunder i deras hemmiljö eller på hotell och på kaféer.
Indra Uhmeier har sitt kontor i sin villa i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Hon träffar också kunder i deras hemmiljö eller på hotell och på kaféer. Foto: Lotta Svensson

För två år sedan startade Indra Uhmeier en resebyrå med fokus på lyxresor. Affärerna har kommit i gång bra men nu vill hon expandera och hitta kunder utanför Sveriges gränser.

För Indra Uhmeier betyder lyx något som är vackert och exklusivt. Hon föddes i New York och reste ofta med sina föräldrar som barn. Pappan hade ett bra jobb och familjen bodde på fina hotell.

– Sedan dess har jag älskat att resa och redan då var jag fascinerad av lyxhotell, säger hon.

Indra Uhmeier, som har en svensk mamma, flyttade till Sverige för att gå gymnasiet som 15-åring. Hon började sedan jobba som säljare på en resebyrå.

– Det är fantastiskt kul att jobba i resebranschen och jag kände att det här är min passion. Alla som ska köpa resor är så glada och förväntansfulla, säger hon.

Efter studier till civilekonom på Handelshögskolan ville Indra Uhmeier tillbaka till jobbet som resesäljare. Men med en examen i bagaget ansågs hon vara överkvalificerad.

– Till slut fick jag jobb som ekonom på ett resebolag och blev senare ekonomichef, men de jobben var för långtifrån det jag ville göra.

Efter många år på olika chefsposter bestämde hon sig för att satsa på sin dröm – att starta en egen resebyrå. Att nischa sig mot resenärer som vill åka på extra lyxiga resor kändes självklart.

– Det är där jag har min kunskap och mina kontakter, säger hon.

Indra Uhmeier har inte haft problem att få kunder och hon skräddarsyr alltifrån exklusiva familjesemestrar på paradisöar till affärsresor för företags styrelsegrupper i storstäder.

– Men jag känner att jag har mer att ge. Jag försöker hitta kreativa sätt att utveckla verksamheten på. Marknadsföringen sker mest via rekommendationer men jag skulle gärna nå nya kundgrupper. Exempelvis utlandssvenskar, säger hon.

Indra Uhmeier ser heller inga hinder för att ordna resor för andra nationaliteter.

– Jag är uppvuxen i New York och pratar lika bra engelska som svenska så det skulle inte vara några problem, säger hon.

Fakta. Memora Travel
Indra Uhmeier

Antal anställda: 1

Omsättning: 2 miljoner kronor

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.