Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Robyn kommenterar Volvo-samarbetet

Foto: Linda Forsell

Från Zlatan till Robyn. Den svenska popstjärnan blir nästa kändis i Volvos reklamfilmer.

Bilföretagets reklamfilmer med kändisar som Swedish House Mafia, Zlatan, Mando Diao och First Aid Kit har rönt stor uppmärksamhet. Under onsdagskvällens reklamgala Guldägget vann filmen "Epic Split" för Volvo lastvagnar, där kultfilmstjärnan Jean-Claude van Damme spelar huvudrollen, flera priser. Nu är det alltså Robyns tur, i en film av regissören och fästmannen Max Vitali.

DN:s Lördagsmagasin innehåller denna vecka en lång intervju med Robyn, där hon bland annat får frågan varför hon valt att ställa upp i reklamfilmen.

– Det är en bra fråga. Jag gillar Volvo. Jag gillar vad de står för. Att det är ett svenskt företag som till exempel uppfann trepunktsbältet men inte registrerade patentet eftersom de visste att det skulle leda till att färre människor använde ett bättre säkerhetsbälte. Sådana grejer. Det här är reklam för en miljösatsning som är ganska bred, och efter att ha gjort en massa research har jag förstått att det verkligen kan göra skillnad.

– Jag gillar att köra bil. Jag gör det, hela tiden. Samtidigt är jag en miljömedveten person som förstår att det egentligen är bäst att inte köra bil alls. Så vad kan man då göra? Det här är ett sätt att faktiskt prata om det svåra i att man inte kan leva ett miljövänligt liv just nu som människa. Det är en ångest för många, en stress. Man är fast i en värld som bygger på system som inte är miljövänliga från början, och jag tror inte på att sluta leva eller gå tillbaka till 1800-talet och börja köra häst och vagn. Jag tror att teknologin kommer att ta oss in i en ny tid där vi kanske åtminstone kan begränsa effekterna av koldioxidutsläppen.

Läs hela intervjun, gjord av DN:s Hanna Fahl, i veckans nummer av Lördagsmagasinet. Reklamfilmen med Robyn börjar visas nästa helg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.