Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Romantik säljer svenska storstäder

Ta med din partner på en romantisk cityresa till Sverige. Det är budskapet i Visit Swedens senaste reklamkampanj för turistdestinationerna Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Vi har satsat mycket på romantiska bilder, säger kampanjchef Karin Nilsdotter.

Under våren går reklamkampanjen "Romantic city break Sweden" upp med annonser på webbplatser i London, Berlin och Barcelona. Den som klickar på en av dessa bannerannonser leds vidare till en kampanjsajt med information och romantiska bilder från Sveriges tre storstäder.

- Vi ska nå ut till fem miljoner personer med denna kampanj, säger Karin Nilsdotter, kampanjchef på Visit Sweden som tidigare hette Sveriges turistråd.

Målgruppen för reklamen är par i 25-35-årsåldern utan barn - en grupp som på marknadsföringsspråk kallas dinks (double in-come, no kids). Ambitionen är att få svenska storstäder att framstå som ett bra alternativ till redan etablerade weekenddestinationer.

- När vi kikade på vad städerna har att erbjuda är det just spänsten mellan storstadspuls och närheten till natur. De som åker till sådana städer är ofta par utan barn. Då passade det bra att lyfta fram romantiken genom bilder, resonerar Karin Nilsdotter.
Att marknadsföringen fokuserar på just London, Berlin och Barcelona beror mycket på de billiga flygresorna som finns mellan städerna.

- Vi har tittat på potentialen men också på hur lätt det är att ta sig till Sverige. Det går exempelvis att flyga från Barcelona till Stockholm för cirka 500 kronor, säger Karin Nilsdotter.

Visit Sweden är inte den enda avsändaren bakom kampanjen. Den är också resultat av ett samarbete mellan Visit Sweden, Stockholm Visitors Board, Göteborgs stad, Västsvenska turistrådet, Malmö Turism och Luftfartsverket. Tanken är att reklamen ska driva turismen samt försäljningen av flygbiljetter och hotellnätter. Även SAS och Ryanair är med som partner i kampanjen.

Totalt ska cirka tio miljoner kronor investeras i att marknadsföra de tre städerna på detta sätt under 2008. Vårkampanjen är en av de två stora för året.

- Vi tänker långsiktigt. Sverige är inte ett förstahandsval bland de här grupperna i dag. Vi har inget exakt resultatmål, men kommer att följa upp hur många som besöker våra kampanjsajter och bokar resor med hjälp av den, säger Karin Nilsdotter.

Nya kampanjer är planerade för nästa år. Också då med romantik som tema.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.