Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Runt 1.000 tjänster ska bort på Postnord

Postnord har lönsamhetsproblem till följd av digitaliseringen, som innebär fortsatt kraftiga nedgångar i volymen brevförsändelser. Arkivbild.
Postnord har lönsamhetsproblem till följd av digitaliseringen, som innebär fortsatt kraftiga nedgångar i volymen brevförsändelser. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT

Postnord redovisar en förlust på nästan 1,9 miljarder kronor för 2016. Det huvudsakliga skälet är att krisen i den danska verksamheten som nu helt ska ställas om.

Runt 1.000 tjänster per år ska nu försvinna under de närmaste tre–fyra åren.

Som DN har kunnat berätta tidigare är den danska delen av Postnord, koncernens sorgebarn. Det bekräftas ytterligare när bokslutet för 2016 presenterades på fredagsmorgonen.

Läs mer: Regeringen förbereder krisplan för Postnord

Runt 1.000 tjänster per år ska nu försvinna under de närmaste tre–fyra åren.

– Det går inte att fortsätta med de här förlusterna i Danmark. Därför tar vi nu det här steget och det är ett ganska tufft sådant. Vi tittar nu på exakt hur det här ska genomföras men det handlar om att minska med cirka 1.000 tjänster per år under en period på tre–fyra år, säger vd Håkan Ericsson till TT.

Totalt har koncernen 35.000 anställda i Danmark och Sverige. Enligt Håkan Ericsson är det i dagsläget inte aktuellt med några liknande stora åtgärder för den svenska delen.

– Det är en jätteskillnad mellan Sverige och Danmark. I Danmark är det en extrem situation, säger han.

Den medvetna politiken i Danmark har gjort landet till sannolikt världens mest digitaliserade. Det betyder att vanliga brev minskar kraftigt i antal. Enligt Postnord har mängden brev i Danmark minskat med 90 procent sedan år 2000.

Mycket av förlusten förklaras av stora nedskrivningar just för Postnord Danmark, men koncernens styrelse och ledning anser inte att det räcker. En ny ”produktionsmodell” för Danmark ska införas, utan att det specificeras exakt vad denna modell innebär. Men Postnord varnar för att det kommer att ta flera år och ”väntas medföra stora omställningskostnader och förluster under omställningsperioden”. Det kommer att innebära stora nedskärningar av personalstyrkan, men detaljerna kring detta är inte kända ännu.

Dessa kostnader gäller i första hand ersättning för de avtal som de danska medarbetarna tecknade när Posten i Danmark bolagiserades.

Läs mer: Myndighet varnade för upplägget i Postnord

Sammantaget minskade brevmängden under 2016 med 10 procent för Postnord, varav sju procent i Sverige och hela 23 procent i Danmark.

Det justerade rörelseresultatet – vilket är resultatet för själva verksamheten, när poster av engångskaraktär inte är medräknade – halverades från 927 miljoner kronor till 500 miljoner.

Men det som sedan ger den kraftiga förlusten är att de jämförelsestörande posterna som gick från minus 363 miljoner till 1.583 miljoner kronor. Det huvudsakligen skälet här är att Postnord valt att göra stora nedskrivningar av goodwill och av anläggningstillgångar i Danmark och att koncernen sålde den utomnordiska verksamheten i affärsområdet Postnord Strålfors.

Helårsresultatet slutar i en förlust på drygt 1,9 miljoner svenska kronor, jämfört med en förlsut på 337 miljoner kronor för helåret 2015. 

Läs mer: Så vill M och L lösa Postnords kris

 

Rättelse 2017-02-11 16:00
I en tidigare version av texten angavs fel resultat för Postnord 2016.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.