Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

S kräver statlig järnväg

Socialdemokraterna kräver att underhållet av järnvägen ska återförstatligas. Det måste ske snabbt – annars hotar dödsolyckor, varnade S-ledaren Stefan Löfven vid en pressträff på onsdagen.

– Om olyckan skulle vara framme, en olycka med persontåg och kanske dödsfall, då är det för sent. Vi måste agera nu, sade Stefan Löfven till frusna journalister på en snöig räls på lokstallarna i Sundbyberg norr om Stockholm med partiets trafikpolitiske talesperson Anders Ygeman vid sin sida.

Efter två tågurspårningar nyligen på de hårt slitna spåren runt Stockholm föreslår Socialdemokraterna att staten återtar ansvaret för allt järnvägsunderhåll.

– Det får inte bli som i Storbritannien, varnade Anders Ygeman och syftade på de dödsolyckor i persontrafiken som inträffade efter den brittiska premiärministern Margaret Thatchers avregleringar av järnvägstrafiken.

S har tre förslag:

• Partiet vill att det statliga bolaget Infranord successivt omvandlas till en del av Trafikverket. Gällande underhållskontrakt bör i takt med att de löper ut överföras till denna enhet, skriver S i ett pressmeddelande.

• Inspektionen av säkerheten ska göras av Trafikverket, inte entreprenörerna själva som är fallet i dag.

• Meddelarfrihet för anställda i övrig offentlig verksamhet ska gälla anställda i järnvägsbranschen så att de ska kunna slå larm om säkerhetsbrister.

– Upphandlingen sker i dag efter lägsta pris. Kontrollen görs av densamme som gjorde jobbet. Detta är en sällsynt dålig kombination, säger Stefan Löfven.

I en rapport konstaterade Riksrevisionen nyligen att den statliga styrningen av järnvägen är otillräcklig.

Men infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) varnar för att ett återförstatligande kan göra järnvägsunderhållet 20 miljarder kronor dyrare åren 2014-2025. Hon hänvisar till en statlig utredning som hävdade att underhållet blev 25 procent billigare när det statliga monopolet avskaffades.

– För mig är det mer viktigt att de pengar som vi har faktiskt kommer ut på spåret och används, säger Elmsäter-Svärd.

Men Stefan Löfven tror inte att ett återförstatligande leder till ökade kostnader för underhållet.

– Det kommer att bli billigare. När du får mer förebyggande underhåll för du upp livslängden på materielen, hävdar han.

När det gäller inspektionen uppger Catharina Elmsäter-Svärd att även regeringen överväger om också Trafikverket ska sköta besiktningar. Hon ser inte heller problem med någon slags meddelarfrihet för järnvägsanställda.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.