Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Så använder svenskarna sociala medier

Drygt tre timmar i veckan tillbringar genomsnittssvensken på sociala nätverk, framförallt Facebook. Samtidigt har andelen svenska Twitter-användare fördubblats. Det visar nya siffror från Stiftelsen för internetinfrastrukturs (.SE) kommande rapport Svenskarna och Internet 2013. 

Enligt ny statistik från .SE tillbringar den svenska genomsnittsanvändaren tre timmar i veckan på sociala nätverk på internet.

För unga är surftiden längre – 12–25 åringar spenderar en dryg timme per dag medan äldre (56–85 år) surfar på sociala nätverk en timme i veckan. Mest aktiva är flickor i åldersgruppen 16–25 år. 

Facebook är enligt undersökningen Sveriges mest besökta sociala nätverk, 66 procent av internetanvändare över 12 år besöker tjänsten. 

Samtidigt ökar antalet Twitter-användare i Sverige. I dag uppger 17 procent av svenskarna att de använder mikrobloggen ”någon gång” – en fördubbling jämfört med 2011. 

Unga är mest aktiva på Twitter. 15 procent i åldern 12–25 besöker mikrobloggen dagligen. Däremot är det få dagliga besökare bland de som är äldre än 45 år.  

Liksom med andra sociala nätverk är det dock fler som besöker och läser vad andra skriver, än som skriver själva.

”På Twitter och Instagram ökar aktiviteten ju yngre man är. Generellt är kvinnor mer aktiva än män på Instagram, medan skillnaden är mindre på Facebook och Twitter”, säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på .SE, i ett pressmeddelande.

För fotodelningstjänsten Instagram är andelen användare genomgående större bland flickor, enligt statistiken. 39 procent av de unga flickorna (12–15 år) är dagliga användare jämfört med 18 procent av pojkarna. 

I rapporten konstateras att även om användningen av Instagram domineras av de unga så sprider sig användningen uppåt i åldrarna. 

Fakta. Surfande i siffror

Så många svenskar använder:

Facebook: 66 procent

Instagram: 15 procent

Twitter: 17 procent

4 procent twittrar dagligen eller någon gång i veckan

3,2 timmar i veckan ägnar vi åt sociala nätverk

Bloggar: 41 procent svarar att de läser bloggar. 8 procent svarar att de skriver egna bloggar.

Siffrorna avser svenska internetanvändare 12 år och uppåt.

Källa: Stiftelsen för internetinfrastrukturs rapport Svenskarna och Internet 2013