Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Så avslöjades Volkswagen

Martin Winterkorn, numera sparkad koncernchef för Volkswagen.
Martin Winterkorn, numera sparkad koncernchef för Volkswagen. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE

Varför var utsläppen från bilarna i USA så mycket mindre än från dem i Europa?

Den frågan försökte en miljöorganisation, två doktorander och Kaliforniens luftvårdsmyndighet svara på. Så avslöjades fusket hos världens största biltillverkare.

Här är den osannolika historien om hur det gick till.

En höstdag för tre år sedan lyfte den silverhårige John German vid miljö­organisationen ICCT på telefonluren vid sitt skrivbord i Washington. Han ringde den betydligt yngre ­Peter Mock, chef för organisationens europeiska del, och sin kollega Anup Bandivadekar i San Francisco.

De pratade om att miljö­organisationen varit med om att provköra dieselbilar i Italien och sett att vissa släppt ut mycket mer kväveoxid i  verkligheten än de gjort i laboratorietester. Nu ville de kontrollera europeiska dieselbilars verkliga utsläpp i USA — ett land som har hårdare utsläppskrav än EU. På så vis kanske de skulle kunna pressa biltillverkarna att göra lika bra bilar i Europa som i  USA.

– Det var ingen stor grej. Vi testar ofta saker. Flera organisationer har testat dieselbilar i Europa och vi tänkte göra det i USA, säger John German till DN.


Foto: Reuters

Den glasögonprydde John German har både jobbat i industrin, på Chrysler och Honda, och för den amerikanska miljömyndigheten EPA. Det var alltså ingen duvunge som satt på organisationens kontor på 1225 Street NW, nära Franklin Square. Ändå anade han inte vilken skandal som skulle följa när han ringde.

Tanken var att testa dieselbilarna genom att köra dem på vägarna samtidigt som utsläppen mättes via bärbara mätenheter.

För att bilarna skulle bli typgodkända i USA hade de redan klarat tester i laboratorier.

Där hade personalen mätt bland annat utsläpp av koldioxid och kväveoxid. Koldioxid skadar klimatet, medan kväveoxid skadar närmiljön. Gasen bidrar till försurning, övergödning av sjöar, bildandet av marknära ozon samt påverkar människans arvmassa och luftvägar.

De portabla mätenheterna hade funnits ett antal år, men de var dyra. Miljöorganisationen skickade ut offertförfrågningar för att hitta någon som skulle kunna göra ­mätningarna.

Organisationen fick in tre anbud och valde West Virginia University. Där fanns två doktorander i mekanik – schweizaren Marc Besch och indiern Arvind Thiruvengadam – som kunde göra testerna billigt.

Att hitta bilar som gick på diesel var lite besvärligt. Bensinbilar dominerar i USA. Trion bestämde sig för att välja relativa storsäljare, vilket betydde Mercedes och Volkswagen.

De blev besvikna när uthyrningsföretagen inte hade någon dieselbil från Mercedes. Det var ändå det bolag som tillverkat dieslar längst. Men de hittade en BMW X5 i stället och tog två Volkswagen, en Jetta och en Passat som hade olika ­reningsteknik. Med andra ord fick de ihop ett stort schabrak till bil och två mellanstora.

Marc Besch var med när bilarna kontrollerades i labbet hos Kaliforniens luftvårdsmyndighet CARB, som är en del av delstatens miljömyndighet. Alla bilarna klarade sig galant. Marc Besch berättade glatt för Arvind Thiruvengadam hur ren dieseltekniken var.

•••

En februaridag 2013 lastade forskarna Marc Besch och Arvind ­Thiruvengadam in den stora, klumpiga mätutrusningen i Jettans bagage­utrymme och gav sig av söderut från Los Angeles, mot San Diego nära gränsen mot Mexiko. De tänkte turas om att köra. Den som satt i passagerarsätet hade en bärbar dator i knäet och kunde i realtid läsa av hur mycket bilen släppte ut. Och det var mycket. De hajade till.

– Hörru Marc, sa du inte att den här tekniken var så ren? skojade Arvind Thiruvengadam.

Kanske gjorde de något fel? De kollade utrustningen. Allt såg rätt ut. Kanske hade de fått tag i ett måndagsexemplar till bil? I så fall måste de åka tillbaka och hyra en annan. Kanske hade inte ägaren vårdat den? En bil som inte sköts får lätt högre utsläpp. Men nej, bilen hade ju nyss gått igenom på labbet. Det hela var en gåta.

– Vi misstänkte aldrig att Volkswagen fuskade. Tanken slog oss inte ens eftersom tillverkare av tunga lastbilar hade gjort just så för 15 år sedan. Vi trodde inte att någon fordonstillverkare skulle slå in på den vägen igen, säger Arvind Thiruvengadam till DN.


Foto: Damian Dovarganes

De körde Jettan i stadstrafik och på landsväg, totalt 160 mil, utan att få ner utsläppssiffrorna. De tävlade om vem som kunde köra mest ekonomiskt.

– Det var rätt jämnt, säger ­Arvind Thiruvengadam.

Passaten körde de ända upp till Seattle och tillbaka, nästan 390 mil. De hade tidigare bilat tvärsöver landet tillsammans, men de hade aldrig sett västkusten. Dessutom ville de passa på att titta på Boeings flygplansfabrik utanför Seattle.

Men bilarna var dyra att hyra och de hade inte så mycket tid.

– Vi körde fyra, fem dagar fram och tillbaka utan att vila, utan att sova och utan att stanna, säger Arvind Thiruvengadam.

Jettan släppte ut upp till 40 gånger mer än tillåtna mängder kväveoxid. Ur Passatens avgasrör kom upp till 20 gånger mer kväve­oxid än tillåtet. Sanslöst höga siffror.

Därefter var det BMW:ns tur. Forskarna hade flax som fick med den i testet. En lyxuthyrare i Kalifornien hade tagit in suven för att komplettera sin flotta av Ferraris och Lamborghinis.

Plötsligt visade datorn upp helt normala värden. Det var inget konstigt med BMW:n.

När duon kom tillbaka till universitet återstod den tråkiga biten – att skriva rapporten. De tog ett år på sig att analysera siffrorna. I maj 2014 skickade de sin redogörelse till miljöorganisationen ICCT.

John German på ICCT hade följt det hela noga. Nu satt han med resultatet.

– Vi var chockade när vi först såg siffrorna, säger John German.

Han skickade över rapporten till Kaliforniens luftvårdsmyndighet CARB och till USA:s miljömyndighet EPA.

– Sedan hörde vi ingenting från dem förrän de skickade ut sitt pressmeddelande för en vecka sedan, säger han.

•••

På Kaliforniens luftvårdsmyndighet CARB är Annette Hebert chef för labbet i El Monte utanför Los Angeles. Hon och hennes medarbetare tog rapporten på största allvar. De undersökte saken och diskuterade med Volkswagen.

– Vi hade en serie möten med Volkswagen. De sa att det inte var något problem, att det var fel på vår utrustning, att de kunde fixa det, ja, allt möjligt. Ingen av de sakerna visade sig stämma, säger Dave Clegern, talesperson på myndigheten, till DN.


Foto: TT

I december hävdade den tyska biltillverkaren att den hittat felet. Myndigheten varnade bilfabrikanten för att nya tester skulle följa och om inte felet var åtgärdat kunde påföljderna bli allvarliga. Men Volkswagen stod på sig. Allt skulle ordna sig. I december 2014 åter­kallade fordonsbolaget frivilligt en halv miljon bilar runt om i USA och ändrade i mjukvaran.

Myndigheten provade bilarna i maj. De var bättre, men släppte fortfarande ut alldeles för mycket kväveoxid vid verklig körning. Nu började myndigheten intressera sig för varför labbtesterna visade upp så skinande rena siffror.

– Vi noterade att testcykeln verkade gå baklänges. Deras motorer fungerade bättre kalla än varma. Vi upptäckte också att bilen efter 15 minuter i labbtestet började släppa ut smutsigare avgaser. Då skapade vi en testcykel som lurade bilens dator och gjorde att den trodde att den var på vägen, säger Dave Clegern.

Då stämde plötsligt siffrorna från labbet överens med dem från landsvägen. Utsläppen var skyhöga.

I juli visade myndigheten resultaten både för Volkswagen och för den statliga miljömyndigheten EPA. Nu följde det ena mötet med Volkswagen efter det andra. Biltillverkaren fortsatte att slingra sig.

Men myndigheterna hade ett trumfkort. Volkswagen ville ha sina modeller för 2016 godkända.

– Vi tänkte inte certifiera nya Volkswagen innan vi visste vad som var fel med de gamla, säger Dave Clegern.

Vid detta förtäckta hot föll Volkswagen till föga och erkände. Jo, den så ansedda tyska biltillverkaren hade stoppat in ett datorprogram som kände av när bilarna provades i ett laboratorium. Och då drog bilen ner utsläppen av kväveoxid.

Att skriva ett program som gör att bilen ”förstår” att den är i en testsituation och ställer om sig är inte programmeringskonst på högsta nivå. I ett labb är det vanligtvis runt 20 grader varmt, ingen rör på ratten fast motorn är på, framhjulen snurrar på en vals medan bakhjulen – på en framhjulsdriven bil – står stilla. Programmerarna hade helt enkelt knappat in ett antal faktorer som gjorde att bilens dator skulle fatta, ”aha, labb”, och ställa om sig.

Fredagen den 18 september skickade så Annette Hebert ett synnerligen skarpt, offentligt brev till Volkswagen medan miljömyndigheten EPA skickade ut ett pressmeddelande om fusket. Nu var Volkswagen under utredning.

•••

Tyskland är ett land som månar om kvalitet, pålitlighet och punktlighet. ”Made in Germany” har länge ingjutit respekt, hos både kunder och konkurrenter. Volkswagen är Tysklands största företag. Ett bolag många sett upp till. Och så nu detta.

Snart kom det fram att Volkswagen riskerade böter på upp till 150 miljarder kronor.

– Siffran kan bli högre, säger Dave Clegern.

Lägg därtill att stämningar från privatpersoner redan har börjat droppa in.

I amerikansk tv har Volkswagen gjort reklam för sina ”rena” dieselbilar, med andra ord har de sålt dem som miljövänliga.

Eftersom utsläppen av kväveoxid är upp till 40 gånger större än tillåtet är reklamen minst sagt missvisande. Att Volkswagen skulle vinna i domstol ter sig osannolikt och i USA kan stämningsbelopp bli skyhöga.


Foto: TT

Volkswagen har sagt att detta berör 11 miljoner bilar runt om i världen. Alla torde behöva återkallas och åtgärdas. Trots att det endast är mjukvaran som måste ändras kostar det stora pengar totalt.

– Vi kommer att tvinga dem att återkalla alla bilar i Kalifornien, runt 50 000, säger Dave Clegern.

Men det är egentligen inget problem för Volkswagen att ordna så att deras dieselbilar inte släpper ut så mycket kväveoxid.

– De har visat att de klarar det eftersom de klarar labbtesterna, säger Dave Clegern.

Varför de inte lät bilarna fungera så i verkligheten är ett mysterium, enligt honom.

– De kan göra det, men gjorde det inte. Det får en att klia sig i  huvudet, säger Dave Clegern.

Enligt medieuppgifter kan låga utsläpp ha lett till försämrade köregenskaper, vilket Volkswagen ville undvika.

Under helgen spekulerade investerare i att Volkswagen måste sälja tillgångar för att klara böter och stämningar. Vissa undrade om Volkswagen skulle överleva, medan många var övertygade om att bolaget skulle rida ut stormen.

När Frankfurtbörsen öppnade i måndags fanns bara en färdriktning för Volkswagens aktie: neråt. Den rasade 19 procent. Runt 130 miljarder kronor sopades bort. Börsvärdet sjönk till under 600 miljarder kronor.

Den enda som inte verkade fatta att någon dragit undan mattan under fötterna på honom var Volkswagenchefen Martin Winterkorn.

•••

Martin Winterkorn är en man med hårda nypor som gjort sig känd för att ha bra koll på verksamheten. Den vithårige 68-åringen med båglösa glasögon har gjort karriär inom Volkswagen. Sedan han blev koncernchef 2007 har Volkswagen blivit världens största biltillverkare, i konkurrens med japanska Toyota.


Foto: TT

Länge var han och den tidigare ordföranden, 78-åringen Ferdinand Piëch, ett radarpar. Men i våras utbröt en strid mellan dem. En maktkamp som Martin Winterkorn vann.

När skandalen med fusket briserade hävdade Martin Winterkorn att han inte känt till bedrägeriet. I  en video som Volkswagen lade ut på sin hemsida bad Winterkorn om ursäkt och berättade att han ville sitta kvar. ”Vi reder ut detta”, sa han på videon.

Den ursprungliga planen var att styrelsen i fredags, alltså i går, skulle förlänga hans förordnade i tre år. Att en skandal som ingen ännu vet vidden av kom emellan verkade Winterkorn inte ha förstått.

Redan på onsdagen fick han sparken, och under fredagen blev det klart att Porschechefen -Matthias Müller tar över.

Nu gungar hela bilindustrin. Ingen vet i dagsläget om även andra bolag har fuskat eller hur stora återverkningarna blir för Volkswagen.

Läs fler artiklar om VW-skandalen

Sverigechefen: Vi kan åtgärda bilar i slutet av året
Volkswagens svenska vd Claes Jerveland har duckat för medierna – fram tills nu. ”Vi är också bestörta och besvikna på det som inträffat. Det är ofattbart.”

• Kravet från bilisterna: ekonomisk ersättning
Volkswagen har lovat att hålla kunder som köpt bilmodeller med de manipulerade motorerna skadeslösa. Bilägarnas organisation Motormännen kommer därför att kräva ersättning för bilar som dragit mer bränsle än vad som utlovats – eller att nyare bilar byts in.

Svensk åklagare ska syna VW-fusket
Även svenska åklagare kommer nu att syna Volkswagens utsläppsfusk. Riksenheten för korruption har öppnat ett ärende där det ska undersöka om det ska utrönas vad fusket har fått för konsekvenser i Sverige och svenska bilköpare.

• Åklagare granskar Volkswagens förre vd
VW-bossen Martin Winterkorn lämnade sin post förra veckan efter avslöjandet av bilkoncernens avgasfusk. Nu inleder en åklagare en förundersökning mot den förre vd:n.

• Audi och Skoda dras in när härvan nystas upp
Statsåklagaren i Braunschweig har inlett en förundersökning mot VW-koncernens ­avgångne chef Martin Winterkorn. Beskedet fick VW-aktien att rasa ytterligare samtidigt som det blev känt att tre miljoner Audi- och Skodabilar manipulerats.

• Porschechefen Müller tar över VW. Tar över efter Martin Winterkorn och ska föra den väldiga koncernen ur dess värsta kris hittills.

• Avgasskandalen skakar Wolfsburg. Gågatan är döpt efter Ferdinand Porsche, mannen som uppfann VW-bubblan – folkbilen som fick en stad att stampas ur jorden där det tidigare inte fanns någontin. 

• Uppgifter: Tre toppchefer i VW-koncernen får gå. Efter VW-chefens avgång måste nu ytterligare minst två toppchefer lämna koncernen, enligt uppgifter till två tyska tidningar. En av dem är Ulrich Hackenberg - tilltänkt som ny chef för biljätten Audi.

VW:s bluff ett hot mot Tysklands ekonomi. Volkswagens dieselbluff kan kosta koncernen miljarder i skadestånd. Men skandalen kring Europas största biltillverkare hotar också att skada tysk ekonomi och åstadkomma repor i bilden av Tyskland som ledande ingenjörs- och teknikland.

Läs DN:s samlade rapportering om VW:s avgasbluff

Fakta. Detta har hänt

För en vecka sedan avslöjade amerikanska myndigheter att Volkswagen fuskat. Bolaget har programmerat dieselbilar så att de i laboratorietester släpper ut tillåtna mängder kväveoxid. Men ute på vägarna släpper de ut upp till 40 gånger tillåtna värden.

Nyckelpersoner:

  • John German, jobbar för miljöorganisationen ICCT. Lät prova dieselbilars utsläpp under verklig körning.
  • Marc Besch, doktorand på West Virginia University. Gjorde själva körprovet och analyserade siffrorna.
  • Arvind Thiruvengadam, tidigare doktorand (nu doktor) på West Virginia University. Gjorde själva körprovet och analyserade siffrorna.
  • Anette Hebert, chef för Kaliforniens luftvårdsmyndighets laboratorium där bilarna testades. Hon skrev ett syrligt, offentligt brev till Volkswagen om fusket.
  • Martin Winterkorn, numera sparkad koncernchef för Volkswagen.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.