Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Så blev Zalando en framgångssaga

Tysken Robert Gentz, 32 år, grundare av Zalando.
Tysken Robert Gentz, 32 år, grundare av Zalando. Foto: Jan Lewenhagen

Modeföretaget Zalando med Kinnevik som största aktieägare är en av vår tids digitala framgångssagor.

På åtta år har Berlinföretaget blivit störst i Europa. Expansionen fortsätter enligt den kvartalsrapport som kommer i dag.

Sagans mörka kapitel handlar om arbetsförhållandena på Zalandos lager.

Tysken Robert Gentz, 32 år, är ungefär lika okänd som den amerikanska sångerskan Beyoncé är känd. På affischer runt om i Berlin lanserar sångerskan sitt nya klädmärke, hon gör det med hjälp av Zalando – företaget som Robert Gentz startade för åtta år sedan.

– Kampanjen visar på kraften i det vi bygger, det går att på ett enkelt sätt lansera ett varumärke i 15 europeiska länder, säger doldisen Gentz.

Zalando vill inte längre bara sälja skor och kläder, man vill vara en plattform som varumärken över hela världen kan stå på – just för att Zalando är bra på att sälja online och vet en massa om de 17 miljoner kunder som finns i registret.

Robert Gentz och kollegan David Schneider började med att sälja flip-flops via nätet från en lägenhet i Berlinstadsdelen Prenzlauer Berg sommaren 2008.

I dag är företaget börsnoterat och värt 7 miljarder euro (knappt 70 miljarder kronor), omsättningen fortsätter att öka kraftigt (cirka 20 procent) enligt torsdagens kvartalsrapport och Zalando går med vinst sedan två år.

Zalando har därmed snabbt blivit Europas största onlinehandlare i modebranschen – nycklar till framgången var en lyckosam reklamkampanj (”Skrik av lycka”) och den generösa, fria returrätten.

– Vi startade mitt under finanskrisen och tv-stationerna hade massor av tomt annonsutrymme. Vi var inte säkra på att tv-reklam skulle fungera för oss, men vi såg att den ledde till mer trafik på vår webbsida och gjorde oss kända, berättar Robert Gentz.

Returrätten och det faktum att hälften av alla varor än i dag skickas tillbaka sågs länge som ett bevis för att Zalando aldrig skulle bli lönsamt.

– I själva verket är de kunder som returnerar mycket också våra lönsammaste. De har gjort sina hem till provrum, säger Robert Gentz och menar att det vore lika absurt att stoppa returrätten som om H&M skulle begränsa antalet varor man fick ta med i provrummen.

Vi sitter i ett litet konferensrum i huvudkontoret, beläget nära floden Spree i trendstadsdelen Friedrichshain, förutom DN två journalister från Norge respektive Finland.

Bygget av det nya huvudkontoret har börjat, det kallas för ett campus eftersom det också ska innehålla restauranger, kaféer, gym och vara så attraktivt att Zalando kan locka till sig de skarpaste hjärnorna från hela världen – just nu anställer företaget cirka 80-90 programmerare varje månad.

Snittåldern bland de 5 000 anställda i Berlin är knappt 30 år.

På tre orter ute i landet ligger företagets lager, där är bilden av Zalando en annan.

Tv-journalisten Caro Lobig wallraffade för två år sedan på lagret i Erfurt och hennes reportage visade hur de hårt övervakade så kallade plockarna avverkade ett par mil varje dag i de jättelika fönsterlösa lokalerna när de skulle leverera varor till kunder över hela Europa. Det fanns inte ens stolar att sitta på för den som blev trött (det gör det i dag). Reaktionen blev bland annat en så kallad shitstorm på nätet, Zalando kallades plötsligt för Zlavando.

Foto:

Numera finns visserligen en fackklubb på lagret i Erfurt, däremot inget avtal. Företaget bestämmer ensamt villkoren och lönen – i Erfurt 9,43 euro timmen (87,50 kronor).

Robert Gentz ser olycklig ut, han säger att det är svårt att få allt att fungera professionellt och smidigt när man bygger ett företag så snabbt.

– Vi har mode, teknologi och logistik, olika typer av anställda. Att få allt under ett tak och tillsammans i en kultur är svårt, säger han.

Tv-reportern Caro Lobig är sedan sina månader på lagret inte längre Zalando-kund.

– Tidigare var jag det, nu när jag sett vad som finns bakom är jag det inte, säger hon till DN.

Grafik: Jonas Backlund

Fakta. Finns i 15 länder

Onlinehandlaren Zalando säljer sina varor i 15 europeiska länder inklusive Norden.

Företaget med 10 000 anställda är representerat på nio olika orter i Europa, förutom kontoren i Berlin och lagren i Tyskland har Zalando också så kallade ”teknik-hubar” i Dublin och Helsingfors.

Sedan hösten är Zalando noterat på Frankfurt-börsens MDax som består av 50 medelstora företag.

Rapporten för årets första kvartal läggs fram i dag. Enligt förhandsrapporterna har Zalando omsatt cirka 800 miljoner euro (7,4 miljarder kronor) och tjänat minst 12 miljoner euro (drygt 100 miljoner kronor).

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.