Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Så blir ditt företag nätsmart

Other: Pressbild

Var personlig och bjud kunderna på dina kunskaper om din produkt. Det är två sätt för företagare att jobba med marknadsföring på nätet, enligt Jackie Kothbauer som skrivit boken Nätsmart.

Jackie Kothbauer arbetar som föreläsare med inriktning på nätet och sociala medier och har bland annat skrivit böckerna Mediababe och Nätsmart. Hon tror att det nu är viktigare än någonsin för företagare att lära sig mer om marknadsföring på nätet.

– Åtta av tio köpbeslut börjar på nätet, därför är det viktigt att vara där, säger hon.
Jackie Kothbauer tycker att många är duktiga på att söka information på nätet. Det är också dit vi vänder oss om vi behöver köpa en tjänst eller en produkt.

– Jag tror att mindre företag som inte har så stora resurser tjänar mycket på att anstränga sig på exempelvis Twitter och Facebook.

Det första steget till en framgångsrik marknadsföring är enligt Jackie Kothbauer att hitta platserna på nätet där företagets målgrupp finns.

– Det man kan göra är att googla på tio nyckelord som hänger samman med företaget. Resultatet kan exempelvis leda dig till bloggar och forum där dina kunder finns.
För att locka följare till ett Twitterkonto eller gillare till en Facebooksida anser Jackie Kothbauer att det krävs personliga inslag och generositet.

– Undvik att vara en reklampelare. Se sidan eller kontot som en personaltidning och tänk som en journalist. För att någon ska gilla din sida behöver du ge något konkret, säger hon och förklarar att man som företagare kan bjuda på sin kunskap om produkten.

Är man cykelhandlare kan man skriva om skötselråd för cyklar eller om träningstips inför Vätternrundan och säljer man mat kan man tipsa om recept.

Jackie Kothbauer menar också att bilder är något som går hem vid marknadsföring på sociala medier.

– Många får tillgång till nätet genom mobilen och där är bra bilder väldigt effektiva. En bild säger ofta mycket och ger mer intryck än en lång text, säger hon.


Företagen som lyckats bäst på Twitter

De fem svenska företag eller organisationer som lyckats bäst på Twitter enligt Twitterbarometern 2013:

1. SI/VisitSweden

2. Spotify

3. Polisen Södermalm

4. SJ

5. 1D Sony Music Sweden