Ekonomi

Så fixar du en bra personalfest

Fredrik Erixon har skrivit en bok om hur man fixar en bra personalfest.
Fredrik Erixon har skrivit en bok om hur man fixar en bra personalfest. Foto: Privat

Planera noga, ordna aktiviteter och servera ingen sprit. Det är några steg till en lyckad personalfest, enligt Fredrik Erixon som skrivit en bok på ämnet.

Personalfester och andra aktiviteter utanför jobbet kan vara viktiga både för stämningen på jobbet och för samarbetet kolleger emellan, tror Fredrik Erixon. Men den som vill ordna en lyckad personalfest måste planera.

– Det är viktigt att fundera på vad man vill uppnå med festen och tänka på vilket budskap och vilken upplevelse man vill skicka med medarbetarna. Har man en stor arbetsplats är det bästa att tillsätta en projektgrupp, säger han.

Fredrik Erixon tror också att ett tema på festen skapar sammanhållning redan innan den börjar.

– Då skapas ett engagemang bland personalen, det att pratas om och planeras inför festen innan den börjar. Men det gäller att ha ett tema som alla kan och vill vara med på, säger han.

Lekar och tävlingar lättar, enligt Fredrik Erixon, upp stämningen på festen, speciellt om alla inte känner varandra. Men här är det återigen viktigt att ordna aktiviteter som alla kan vara med på.

– Det kan till exempel vara frågesport där varje bord bildar ett lag eller ge lagen uppgifter som de ska lösa tillsammans. Är man på en väldigt stor arbetsplats passar det kanske bättre med någon annan form av underhållning.

• Hur ska man undvika skandaler på personalfesten?
– Det bästa är att inte servera någon sprit. Jag tycker heller inte att man ska bjuda på så mycket alkohol. Det räcker med lite öl eller vin på maten. Sedan kan den som vill dricka mer få betala själv.

En annan fråga är hur chefen ska agera på personalfesten. Fredrik Erixon tycker absolut att man som chef ska komma och delta i alla aktiviteter. Det är heller inga problem med att en chef dricker alkohol bara hon eller han inte blir berusad.

Isabel Runebjörk, som är kommunikationsexpert och ledarskapsutvecklare, tycker däremot att chefen ska hålla något lägre profil.

– Som chef har man stort ansvar för kulturen och kommunikationen på en arbetsplats. Det ansvaret sträcker sig även utanför den normala arbetsdagen. Man bör därför vara försiktig med att gå utanför sin chefsroll när man umgås med sina medarbetare – de har rätt att förvänta sig ett professionellt bemötande i alla sammanhang, förklarar hon.