Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Så kan små butiker konkurrera med jättarna

Gränsen mellan e-handel och fysiska butiker håller på att suddas ut. Allt fler köp påbörjas på internet och avslutas sedan i butik eller tvärt om. Och det ger nya möjligheter för små butiker att konkurera med jättarna.

Under många år har e-handeln växt sig allt större. Men i och med att våra vanor förändras håller de fysiska och digitala butikerna på att blir allt mer integrerade.

Enligt ett flertal amerikanska undersökningar föregås omkring hälften av alla köp i butik av någon form av aktivitet på internet. Enligt en undersökning som Google har utfört i samarbete med Ipsos MediaCT och Sterling Brands handlar det om så mycket som 87 procent av köpen. Vi kollar och jämför varorna online innan vi går till butiken för att se varan i verkliga livet och genomföra köpet.

Över en tredjedel av oss använder dessutom våra smarta mobiler i butikerna för att jämföra priser och recensioner mellan olika produkter i realtid. Det visar en undersökning från Deloitte Digital där 2000 personer har fått svara på frågor om sina handelsvanor.

– Jag tror att det är en väldigt naturlig utveckling. På internat kan du inte få samma känsla som i en fysisk butik, säger Jens, vd på Sitoo, som utvecklar betalsystem som binder samma den fysiska butiken och webbshoppen.

Undersökningen som Google genomfört slår delvis också hål på myten att butiker på nätet stjäl kunder från de fysiska butikerna. Undersökningen visade att webbsidor med information om var butikerna finns, och om en vara finns i lager, i stor utsträckning leder kunder till den fysiska butiken.

Klädbutiken Haberdash på Odenplan i Stockholm har sedan början av oktober just ett sådant kassasystem som binder samman hemsidan med den fysiska butiken. De installerade systemet för att anpassa sig efter hur deras kunder handlar.

– Vi har bara haft systemet i några veckor men vi har redan märkt hur antalet förfrågningar via webben ökat och lockar kunder till butiken där de avslutar sina köp, säger Mårten Eriksson som driver Haberdash.

Det nya sättet för konsumenter att handla ger också nya möjligheter för mindre butiker att ta upp kampen med e-handelsjättar som Amazon.

– Små butiker kan inte konkurera med internetjättarnas priser, men konkurrenskraften i att ha en fysisk butik ska inte underskattas. Jag hoppas at det här ska leda till att fler butiker överlever den så kallade butiksdöden. Men de som inte anpassar sig efter det här nya sättet att handla riskerar också att dö ut, säger Jens Levin på Sitoo.

Enligt Deloittes undersökning är det framför allt köp av hemelektronik, möbler, sportutrustning och kläder som börjar med en sökning på internet för att sedan avslutas i en butik. Den bransch som påverkas minst av utvecklingen är dagligvaruhandeln.

Rättelse 2014-11-07 09:19
I en tidigare version av artikeln fick Mårten Eriksson fel förnamn.