Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Så klarar sig Volvo undan bolagsskatt

16.000 av Volvokoncernens totalt 25.000 anställda är knutna till Torslandafabriken.
16.000 av Volvokoncernens totalt 25.000 anställda är knutna till Torslandafabriken. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Volvo Personvagnar har inte betalat en krona i bolagsskatt i Sverige sedan 2010, då kinesiska Geely tog över bolaget. Koncernen Volvo Car Group gjorde i fjol en vinst på 1,5 miljarder kronor före skatt – men bolagsskatterna hamnade i andra länder.

– Det stämmer. Men vi har betalat miljarder i andra skatter och avgifter, säger informationschefen Stefan Elfström.

DN Ekonomi har granskat boksluten för de bolag som ingår 
i Volvo Car Group sedan Ford sålde Volvo PV till Geely. Då ombildades PV till en struktur med Geely Sweden Holding AB i toppen, ett bolag med c/o-adress till ett advokatkontor i Stockholm. Därunder följer Geely Sweden Auto­mobile AB och Geely Sweden AB. Först därefter kommer det bolag vi känner sedan tidigare: Personvagnar AB och under det alla säljbolag och alla dotter­bolag runtom i världen.

Huvudbolaget Personvagnar AB med tyngdpunkt i Sverige är motorn i verksamheten där bland annat Torslandafabriken ligger och dit 16.000 av totalt 25.000 anställda 
i koncernen är knutna. Det omsatte i fjol 102,5 miljarder kronor. Det motsvarade 80 procent av omsättningen för hela Volvogruppen – som i fjol gjorde en vinst på 1,49 miljarder kronor. Bolagsskatten uppgick till 656 miljoner kronor.

Men vinsterna uppstod i andra bolag än Personvagnar AB. PV redovisade i stället en förlust på 3,4 miljarder kronor före skatt i fjol. Det blev förlust även 2013, 2012 och 2011. De sammanlagda förlusterna före skatt uppgår till 8,2 miljarder kronor. Samtidigt har koncernen Volvo Car Group tjänat 2,47 miljarder före skatt (avser åren 2011–2014). Men bolagsskatterna på dessa vinster – drygt en miljard kronor – har inte betalats i Sverige, utan i andra länder.

I PV har Volvo utnyttjat gamla skatte­mässiga underskott sedan förlust­åren med Ford. 2009 finns ett förlustavdrag med en skatteeffekt på 2,6 miljarder kronor som kommer som en skatteintäkt i resultaträkningen året därpå. Det blir förluster och därmed förlustavdrag även följande år.

Upplägget att lägga kostnader 
i PV och intäkter i andra bolag har gjort att PV inte betalat någon bolagsskatt alls sedan Geely tog över, trots att koncernen gjorde en miljardvinst i fjol.

Som jämförelse kan man ta åren 2003, 2004 och 2005. Då tjänade PV totalt 19,2 miljarder kronor före skatt – och betalade 4,8 miljarder i skatt.

Stefan Elfström är chef för medierelationer på Volvo Car Group. Han bekräftar DN Ekonomis siffror. Men han betonar att PV och de svenska dotterbolagen som är knutna till PV betalar in andra skatter och avgifter till den svenska statskassan.

– PV AB och dess svenska dotterbolag har betalat drygt 50 miljarder i skatter och avgifter såsom sociala avgifter, pensionsskatt och fastighetsskatt sedan 2010. Geely Sweden AB har betalat motsvarande 38 miljoner sedan 2010, säger han.

Miljardförlusterna i PV förklarar han så här:

– PV AB gick under 2014 med förlust. Förlusten beror till stor del på de stora investeringar vi gör i produktutveckling och investeringar i en ny fabrik i Torslanda med mera. Under 2014 betalade bolaget drygt 5 miljarder kronor i sociala avgifter, pensionsskatt och fastighetsskatt.

– Volvo Cars betalar bolagsskatt på de marknader där vi gör vinst. Enligt det regelverk som finns i Sverige betalas inte bolagsskatt när ett företag gör förlust. Vid tillfälliga förluster är det tillåtet att skjuta underskottet på framtiden om man tror på framtida vinst. Då bokas skatten som en skatteintäkt.

– PV AB bär alla verksamhetsrisker och tar därmed alla förluster men kommer också få alla vinster så snart verksamheten genererar sådana, säger Stefan Elfström.

Göran Gäfvert är rättslig expert på Skatteverket. Han betonar att han inte vill uttala sig om Volvo specifikt.

– Skatteverket kan inte uttala sig om skattesituationen för ett enskilt företag. Skatteverket har dock en omfattande kontrollverksamhet som bland annat innefattar vinstfördelning inom internationella koncerner och vilken prissättning som tillämpas mellan koncernföretagen.

Lasse Swärd
lasse.sward@dn.se


Kommentar. Rimmar illa med fina ord om ansvar

 

Det är anmärkningsvärt att Volvo inte betalar bolagsskatt i Sverige. Det strider både mot den allmänna rättsuppfattningen och svenska bolags ständiga tal om socialt ansvarstagande, skriver DN:s näringslivskrönikör Birgitta Forsberg i en kommentar.

Vem som helst som tittar på bil­tillverkaren Volvos bolagsstruktur kan börja klia sig i huvudet. Oftast är sådana upplägg till för att bo­lagen ska kunna skyffla pengar 
hur de vill.

Volvo hävdar dock att den snåriga konstruktionen behövdes när kinesiska Geely köpte bolaget och att den numera inte fyller någon funktion.

Att Volvo använder förlustavdrag från tidigare år för att trolla bort skatten är inte konstigt. Det är helt enligt skattereglerna.

Men det är en annan sak om Volvo medvetet flyttat vinster från Sverige för att slippa betala skatt här. Så får bolag inte göra.

Men givetvis finns flera kryphål som företag kan utnyttja. Ett av de vanligaste är att utnyttja den så kallade internprissättningen, alltså vad de olika försäljningsbolagen runt om i världen betalar för de produkter – till exempel bilar – de köper inom koncernen. Försäljningsföretag i länder som koncernen tycker att det är lämpligt att gå med vinst i får köpa grejorna billigt och vice versa. På så vis hamnar vinsten i de länder koncernen anser det bäst att betala skatt i.

Skatteverket har svårt att komma åt när bolag använder internprissättning för att ta sig runt reglerna eftersom det nästan är omöjligt att säga vad det rätta priset ska vara.

Ett annat vanligt sätt att glida runt reglerna 
är att använda de så famösa räntesnurrorna.

Ett annat vanligt sätt att glida runt reglerna 
är att använda de så famösa räntesnurrorna.

I fallet med utländska bolag som köper 
i Sverige går det till så här: Det köpande bo
laget bildar ett bolag i Sverige som i sin tur 
köper det åtrådda objektet. Det nybildade 
bolaget lånar pengar av sitt moderbolag utomlands – lån som det nybildade bolaget måste betala ränta på.

När det svenska bolaget går med vinst drar koncernen av räntebetalningarna och då brukar det inte bli mycket kvar att betala skatt på. Men Volvo hävdar att bolaget inte använder sig av detta.

Faktum kvarstår dock: Volvo betalar inte bolagsskatt i Sverige. Om det är som Volvo säger, att det – åtminstone i fjol – berodde på stora investeringar är allt frid och fröjd. Investeringar är bra för landet.

Men om det är så att Volvo inte skattar 
i Sverige för att bolaget ålar sig ur skattmasens grovmaskiga nät är det förkastligt. Trixande rimmar illa med att svenska bolag alltmer lyfter fram sitt sociala ansvarstagande.

Om det i slutänden ändå bara är pengarna som räknas kan bolagen sluta gödsla med fina ord utan mening.

Fakta. Skatteregler för bolag

• Om underskott uppkommer vid beräkning av ett aktiebolags beskattningsbara inkomst medges avdrag för underskottet närmast följande beskattningsår.

• Kan hela under­skottet inte utnyttjas då, får den kvarvarande delen föras vidare till närmast följande beskattningsår och så vidare tills det blir möjligt att utnyttja underskottet.

• Det finns dock regler som gör att underskott kan begränsas eller falla bort.

Källa: Skatteverket

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.