Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Så kommer nya höghastighetståget att färdas

Foto: Henrik Montgomery/TT

Den nya banan för höghastighetståg dras från Jönköping över Värnamo till Malmö, enligt Sverigeförhandlarnas förslag. Det betyder att den östliga dragningen över Växjö har valts bort.

Förslaget presenterades på måndagsmorgonen i Stockholm. De nya höghastighetsbanorna ska knyta ihop de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö med Jönköping som knutpunkt. Frågan om dragningen genom Småland har fram till nu varit en öppen fråga.

Med dagens förhandling går planeringen för den nya höghastighetsjärnvägen in i ett nytt skede. Tanken är att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv timmar. Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

Växjös starke man Bo Frank (M) är dock inte alls beredd att kasta in handduken.

– Jag tror inte att det här passerar genom regering och riksdag. Hela sydöstra Sverige lämnas helt utanför. Arbetet fortsätter, det här är bara ett förslag som inte är förankrat politiskt i något parti så jag ser det fortfarande som en öppen fråga, säger ordföranden i Växjös kommunstyrelse.

Bo Frank hävdar att ett större potentiellt passagerarunderlag istället talar för den östliga sträckningen genom Kronobergs län.

– Men grattis Värnamo, tillägger han.

Förslaget om sträckning har tagits fram av det två Sverigeförhandlarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, bägge med ett förflutet som statssekreterare i regeringen Reinfeldt. De fick sitt uppdrag under det borgerliga styret men fick fortsatt förtroende av den rödgröna regeringen Löfven.

– Hur man än räknar är det här den största investeringen i Sverige på 150 år. Det kan man bäva lite inför, sade HG Wessberg när förslagen presenterades på måndagen.

Förhandlingsprocessen har fått kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

– Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.

Kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn, Mattias Josefsson (S), var orolig för att bli utan station och kritisk till hanteringen där kommunernas förmåga att medfinansiera satsningen spelar in.

– Det får mig irriterad. Vi ska väl bygga landet för det som är bäst för Sverige. Istället hamnar vi i en situation där kommuner ska sitta och få beskedet att de kanske inte får en station. Men om de ökar betalningsförmågan så kanske vi kan släppa till en station. Det där blir ju jättekonstigt, säger han till P4 Sjuhärad.

Stationsorterna som finns med är Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.