Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Så laddar du batteriet snabbast inför vintern

Foto: Alamy

Vill du slippa bli stående med bilen i vinter?

Testfakta har testat vilket startbatteri som presterar bäst när temperaturen dyker.

En bil som inte startar kan få den mest gnistrande av vinterdagar att kännas nattsvart. Testfaktas test visar att det går att minska risken att bli stående genom att välja rätt batteri.

– Framför allt såg vi stora skillnader i återladdning, det vill säga hur länge du behöver köra bilen för att batteriet ska laddas upp till den nivå det låg på innan du startade, säger Viktor Ekermo, testledare vid ETC Battery and Fuelcells Sweden som utfört testet.

När du startar en bil försvinner ungefär en amperetimme från batteriet om man räknar in belysning och lite annan elektronik.

Resultaten från testet visar att batteriet från Banner bara kräver åtta minuters körtid i kyla för att ladda upp sig till den nivå det hade innan starten. Det kan jämföras med närmare 14 minuter med Vartabatteriet eller 13 minuter med Extreme.

– Detta är en jätteintressant parameter som har extra stor betydelse för den som kör många korta sträckor, typiskt för stadstrafik, när man åker och handlar eller lämnar barnen på dagis, säger Viktor Ekermo.

Foto:

Har man dessutom en parkeringsvärmare på i bilen kan batteriet laddas ur upp till sju gånger så mycket och då krävs det flera gånger längre körtid vilket gör återladdningen ännu viktigare.

Men ett startbatteri måste så klart inte bara vara uppladdat. För att bilen ska starta är det minst lika viktigt att batteriet ger en tillräckligt hög effekt under startögonblicket.

Här mätte laboratoriet både maxeffekten vid första startförsöket och batteriernas uthållighet – alltså hur många startförsök man har på sig om det skulle krångla. Testet utfördes i både -18 och - 30 grader.

– Inget batteri får underkänt här. Men testet visar att vissa tillverkare, som till exempel Varta, har satsat på hög effekt snarare än uthållighet.

Vad är viktigast – hög effekt eller uthållighet?

– Är det riktigt kallt och du har en trögstartad bil är effekten viktigast. Men ju mindre laddat ditt batteri är desto viktigare blir uthålligheten, säger Viktor Ekermo.

Bäst startförmåga har Global som ger både hög effekt och många startförsök. Sämst är Extreme som framför allt påverkas mycket när det är riktigt kallt.

Testet visar även på skillnader i batteriernas kapacitet och livslängd. Som nya håller alla fabrikat den kapacitet, det vill säga antal amperetimmar, som utlovas på förpackningen. Men redan efter tre urladdningar sjönk antalet amperetimmar hos Extreme med 25 procent.

Så underhåller du batteriet.

1. Håll batteripolerna och kabelskorna rena och smörj gärna in dem med fett.

2. Kontrollera vattennivån en gång i månaden om batteriet kan fyllas på.

3. Om bilen inte används under längre tid bör kablarna kopplas loss.

4. Ladda gärna upp batteriet om det inte är fulladdat.

5. Kör en lite längre sträcka med bilen då och då.

6. Överansträng inte ditt bilbatteri, annars minskar livslängden. Om inte motorn startar, vänta några sekunder innan du försöker på nytt.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.