Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Så mycket minskar nya bilar i värde

Foto: TT

En bilaffär är sällan en bra investering och den som köper en helt ny bil kan räkna med värdeminskningar på upp till 40 procent på tre år. Det visar en sammanställning som begagnatsajten Autouncle gjort.

Enligt Magnus Torstensson, Sverigechef för Autouncle, faller bilar i värde med cirka 15 till 20 procent första året. Värdet fortsätter sedan nedåt efter det.

– Köpbeteendet för en nybilskund skiljer sig mot en kund som är ute efter en begagnad bil. Den som kan tänka sig köpa en ny bil vill ha friheten att kunna välja helt fritt och är beredd att betala för det medan den som köper en begagnad bil mer är ute efter ett fordon, säger Magnus Torstensson.

Sammanställningen visar hur mycket de mest populära begagnatbilarna minskat i värde sedan 2011. Volvo är det bilmärke som minskar mest i värde. På vissa modeller har priset sjunkit med 30 till 40 procent på tre år. Bäst andrahandsvärde finns på bilar av märket Kia.

– Volvo har ett starkt varumärke och kan ta ut ett högt nypris medan Kia är en billigare bil. Därför är det naturligt att Volvo minskar mer. Men man ska inte bara kolla på värdeminskningen man måste också se till hur många mil bilen har gått och hur länge den håller. Det är troligt att den som har en Volvo kör fler mil än den som har en Kia, säger Magnus Torstensson.

Bland de mest populära bilarna i Sverige har värdeminskningen legat på mellan 23 och 40 procent på tre år.

Följ @DNEkonomi på Twitter!