Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Så putsar du din Linkedin-sida

Linus Zackrisson.
Linus Zackrisson. Foto: Eva Kronfält

Smarta sökord, inga passfoton och strunta i den där Excel-kursen från stenåldern. Såhär putsar du till profilen på karriärsnätverket Linkedin. Linus Zackrisson, karriärrådgivare på MinKarriär, ger sina bästa tips.

1. Ha ett bra foto som är nytaget och seriöst, utan att se ut som ett passfoto.

2. Yrkesrubriken, alltså raden precis under ditt namn, är det första en rekryterare ser i en sökning och det allra första man läser när man går in på en profil. Se till att använda den raden på ett klokt sätt. Om du till exempel öppet söker jobb ska du absolut berätta det där.

3. Under ditt foto finns en liten länk. Kopiera den länken och ha i din mailsignatur, i ditt cv eller på ditt visitkort. Om någon klickar på länken kommer de till din Linkedinsida. Du kan också anpassa den länken så den blir kortare.

4. Fundera över om du vill ha din profil på svenska eller på engelska (eller kanske något annat språk). Du kan ha din profil på flera olika språk. Det blir som olika flikar på din profil. Språkflikarna är kopplade till samma inloggning.

5. I avsnittet ”Sammanfattning” ska du skriva just en sammanfattning av dig. Fokusera på din kompetens, vad du kan och även kanske en rad om varför du är med på Linkedin- för att söka jobb? För att få nya uppdrag? För att hålla koll på gamla kollegor?

6. Under dina arbetslivserfarenheter ska du beskriva kort vad du har gjort under respektive arbete. Berätta vad du gjort och vad du åstadkommit, men håll det kort och koncist.

7. Sökord! Rekryterare och andra som söker efter kontakter på Linkedin använder sökord. Se till att ha ord med i din profil som du vill vara sökbar på. Vill du till exempel att du ska komma upp när någon söker på ”Projektledare”- då måste det ordet vara med i din profil, gärna många gånger. Då definieras du som relevant i förhållande till sökningen och kommer högt upp på träfflistorna. I avsnittet ”Kompetenser och expertis” kan du skriva upp till 50 olika sökord. Tänk på språket här. Om du har hela din profil på engelska så kommer du inte komma upp i sökningar på svenska. Om du har sökord på båda språken är du följaktligen maximalt sökbar.

8. Ha med några rekommendationer. Det är något du efterfrågar själv från dina förstahandskontakter. Det ser självklart bra ut att ha några personer som har skrivit goda rekommendationer om dig.

9. Ta endast med relevanta utbildningar och kurser. En tvådagarskurs i Excel 1989 är det ingen som bryr sig om.

10. Tänk på att betona rätt saker i din profil. Du får såklart aldrig någonsin ljuga, men du får tona upp, tona ner och till och med utesluta information i din profil.