Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Så ska fusket i taxibranschen stoppas

Foto: TT

Taxibranschen beräknas årligen undanhålla skatt för hundratals miljoner kronor.
Genom att inrätta redovisningscentraler dit informationen från taxametrarna överförs ska fusket stoppas, enligt ett utredningsförslag.

– Om det stoppar svartarbetet så är det bra, säger Dhia Issa, körandes för Taxi Kurir i Stockholm.
Men Ulf Springare, som kör för Taxi 020, är kritisk.

– Det är ju de (staten) som ställt till det från början genom att släppa taximarknaden fri.
Med Skatteverkets ökade insyn blir det mer av ett kontrollsamhälle, tycker han.

Utredningen föreslår att alla taxiföretagare ska föra över uppgifter från taxametern till en redovisningscentral minst en gång i veckan. Informationen ska sedan sparas i sju år för att Skatteverket vid behov ska kunna kontrollera att företagens inkomstredovisning stämmer med verkligheten. De som inte följer reglerna ska kunna få tillståndet indraget och även straffas med böter.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) hoppas att ett lagförslag kan behandlas av riksdagen i vår för att sedan träda i kraft vid årsskiftet.

– Det här är väldigt efterlängtat och har diskuterats under lång tid. Det leder till en bättre ordning och får bort dem som inte vill sköta sig skattemässigt, säger hon.
Förslaget förutsätter att alla taxibilar använder taxameter. Enligt dagens regler kan limousiner samt bilar som bara kör samhällsbetalda resor få undantag från kravet på taxameter. Nu föreslår utredningen att den möjligheten tas bort.

Skatteverket konstaterar att skattefusket inom branschen är omfattande. Ungefär var tredje taxiföretag beräknas underredovisa omsättningen. Underredovisningen innebär ungefär 170 miljoner kronor i minskade skatteintäkter varje år. Av 7.800 kontrollerade chaufförer undanhöll var femte inkomster, i genomsnitt till ett värde av 48.000 kronor per chaufför.
Svenska Taxiförbundet välkomnar förslaget som man menar kommer att leda till en nödvändig sanering av branschen.

– Det skulle kunna leda till konkurrens på lika villkor och det är bra för branschen och för kunderna. Vi räknar med att det ska få bort de värsta avarterna från branschen, säger förbundets kommunikationschef Claudio Skubla.