Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Så ska ministern stoppa bolagens pensionstrixande

Finansmarknadsminister Peter Norman.
Finansmarknadsminister Peter Norman. Foto: Robin Haldert
Finansmarknadsminister Peter Norman har tröttnat på pensionsindustrins trixande. Nu ska branschen tvingas att tala om hur mycket pensionssparandet kostar i kronor och ören. Dessutom ska pensionsrådgivare förbjudas att teckna muntliga avtal via telefon.

Peter Norman har följt DN:s serie om pensionsindustrin. Han har själv ett förflutet i finansbranschen och vet därför hur man säljer på kunderna olika typer av sparande. Och han tycker att kundskyddet måste stärkas.

– Branschen är väldigt skicklig på att formulera och konstruera nya produkter som är ganska komplicerade. Balansen mellan information och kunskap är väldigt mycket till säljarens fördel, konstaterar han.

Peter Norman vill följa ett antal spår, som han kallar det, för att stärka konsumentskyddet. Det förs­ta är att förbättra kunskapen hos kunderna, bland annat genom extra anslag till Finansinspektionen (FI) för folkbildning. Det andra spåret kallar han för transparens hos de företag som säljer sparande.

– De måste vara tydligare med att förklara hur produkterna ser ut och vad de betyder för konsumenterna och även hur avgiftsstrukturen ser ut, säger han.
Fondbolag och pensionsbolag anger oftast sina avgifter i procent. Det kan stå att de tar ut 1,5 procent i avgifter. Finansmarknadsministern tycker inte det duger.

– Vi ska kräva av branschen att man ska redovisa hur mycket fondavgifter man betalar i kronor och ören.

Branschen har varit motvillig. Ett motargument är att det är svårt att räkna ut i kronor vad det kostar, eftersom man inte vet hur fonderna utvecklas i framtiden. Det ger inte Peter Norman mycket för. Han tycker att man kan göra antaganden om hur en fond kommer att gå sett över tiden och då går det mycket väl att sätta ut ett belopp.

– Om jag sparar 1 000 kronor i månaden i tio år så ska jag kunna få veta hur mycket jag kommer att betala i avgift under de tio åren. Det är då jämförelsen med andra alternativ blir skarpare, säger han.

– Det pågår ett arbete i departementet att – genom lagstiftning eller på annat sätt – se till att konsumenten ska veta vad det kostar. Ett förslag kommer i år, lovar Norman.

Det blir alltså ”effektiv avgift”, ungefär som bankernas ”effektiv ränta”?

– Ja, det kan man säga.

PPM-rådgivare som inte har värdepappersverksamhet står inte under tillsyn, de lyder inte under rådgivningslagen och om de träffar sina kunder på gator och torg gäller inte ångerrätten. Är det rimligt?

– Jag kan inte juridiken här. Men när du berättar det så här så låter det inte rimligt, säger Norman

Pensionsverket vill att alla som sysslar med rådgivning av finansiella tjänster ska vara tillståndspliktiga och därmed leva under samma regler och övervakning. Peter Norman lovar att studera frågan.

Däremot är han väldigt tydlig när det gäller telefonförsäljning av finansiella tjänster. Precis som DN har visat blir en del kunder mer eller mindre lurade att köpa PPM-rådgivning via telefon. Konsumentverket vill stoppa detta genom att tvinga bolagen att skicka ett skriftligt avtal till kunden, som då får chansen till eftertanke.

– Det är ju vårt förslag! utbrister Peter Norman.

– Vi jobbar på det och det kommer i år. Vi vill att man inte ska kunna göra ett bindande avtal per telefon, tillägger han.

Han understryker dock att om en kund själv ringer upp för att, till exempel, teckna en bilförsäkring per telefon så ska det också vara möjligt i framtiden.

– Men meningen är att om någon ringer upp dig så ska de inte ha rätt att teckna avtal med dig per telefon.

Finansinspektionen vill se ett förbud för förmedlare och rådgivare att ta provisioner från de bolag vars fonder de rekommenderar. Peter Norman håller med.

– Vi håller med. Finansmarknadskommittén håller på att utreda frågan och ska bli klar i juni, säger han.

– Argumentet är kort och gott att konsumenten riskerar att få dåliga råd om rådgivaren rekommenderar fonder där han själv får god avkastning, snarare än kunden, tillägger ministern.

Här är Peter Normans förslag

1. Avgifter för pensionssparande
ska anges i kronor och ören. Då har konsumenterna en rimlig chans att jämföra olika sparalternativ.
2. Inga bindande avtal om finansiella tjänster via telefon om kunden blir uppringd av en säljare. Skriftligt avtal måste skickas för underskrift innan det blir giltigt.
3. Förbud för förmedlare/rådgivare att få betalt genom provisioner från de bolag vars sparformer han eller hon rekommenderar en kund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.