Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Flygbranschen

Så smiter flygbolagen undan skatt

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Bakgrund

Norwegian växer utan att anställa en enda pilot. I stället görs hela expansionen med inhyrda piloter som på papperet är anställda i Málaga eller Helsingfors och kan få sin lön utbetald i skatteparadis som Isle of Man och Jersey – fastän de tjänstgör i Skandinavien.

Den här anställningsmodellen har redan använts i flera år på Ryanair. Mer än hälften av bolagets piloter är i dag inhyrda. När Norwegian presenterade modellen mötte den hårt motstånd. Piloterna lade till och med ett strejkvarsel under de pågående avtalsförhandlingarna.

Varken Norwegian och Ryanair vill betala skatt i Sverige.

Foto: AFP Varken Norwegian och Ryanair vill betala skatt i Sverige.

Utländska flygbolag vill inte betala skatt och avgifter för sin personal i Sverige. Både Ryanair och Norwegian kringgår reglerna genom att anställa personalen genom olika utländska bemanningsbolag i låglöneländer.

Utländska flygbolag vill inte betala skatt och avgifter för sin personal i Sverige. Både Ryanair och Norwegian kringgår reglerna genom att anställa personalen genom olika utländska bemanningsbolag i låglöneländer.

– Vi är kritiska till företag som inte gör rätt för sig, säger Pia Blank Thörnroos på Skatteverket.

Få av de utlandsanställda, med bas i Sverige, betalar skatt här trots att de ska göra det. De flesta av lågprisjätten Ryanairs inhyrda medarbetare betalar skatt och sociala avgifter på Irland, som är ett av EU:s lågskatteländer.

Annons:

Snabbväxande Norwegian har startat en ny flygbas i Helsingfors som bemannas med inhyrd, estnisk personal och en bas i Málaga som under våren rekryterat 120 personer till bemanningsbolaget Adeccos kontor i Spanien. Norwegian har även börjat använda det polska bemanningsbolaget Arpi för att bemanna bolagets skandinaviska flygningar från bland annat Arlanda.

– Det blir lättare att dribbla bort myndigheterna när fler länder är inblandade. För att få upp kontrollen över den här typen av bolag försöker vi utöka samarbetet mellan skattemyndigheter inom EU, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverket.

Hon berättar att det är många bemanningsanställda som inte har sina myndighetspapper i ordning och att det inte är helt ovanligt att bemanningsbolagen bara är brevlådeföretag.

– Företag som anlitar utländska bemanningsbolag har ett stort ansvar att se till att de anställda får de rättigheter de ska ha, säger Pia Blank Thörnroos.

EU har under de senaste åren haft ögonen på problemet med bemanningsanställd flygpersonal som flyttas runt mellan länder och har därför tagit fram nya regler. Från den 1 juli i år gäller att sociala avgifter ska betalas i det land där personalen är stationerad. Det innebär att bemanningsbolagen ska betala sociala avgifter för dem som börjar och avslutar sina flygningar här.

Så är det inte i dag. Norwegians spanska personal flyger från Arlanda, Landvetter och Sandefjords flygplats i norska Torp, där flygbolaget byggt en förläggning till dem – men de skattar i Spanien. Den här företagsmodellen har fått bland annat finska myndigheter att reagera. Den estniska Norwegianpersonal som har sin bas i Helsingfors betalar skatt bara i Estland.

För dem som arbetar i kabinen blir det en ganska speciell situation. De talar varken samma språk eller har samma arbetsgivare.

– Jag kan jobba sida vid sida med en flygvärdinna från Estland och en från Spanien och ingen av oss går på samma avtal. På Ryanair är de åtminstone anställda av samma irländska bemanningsbolag, säger en Norwegianmedarbetare som är anställd av svenska Proffice Aviation på Arlanda.

Personen har några års erfarenhet och en grundlön på 22 000 svenska kronor, medan nyanställda spanska kollegan har en grundlön på 420 euro, vilket i dag motsvarar 3 456 svenska kronor. En nyanställd på Proffice Aviation får 18 300 kronor. Alla får rörliga lönetillägg beroende på hur mycket de flyger.

Läs mer:

Jakten på kostnader sätter flygsäkerheten i fara

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

estland2-1000
Foto:Paul Hansen, AP

 Utrikesministern i DN-intervju. Baltiska staterna gränser en frontlinje. 5  0 tweets  4 rekommendationer  1 rekommendationer

 Riksåklagaren granskar. Politiker: ”Skadade Rysslands suveränitet.” 1908  116 tweets  1785 rekommendationer  7 rekommendationer

baltikum288
Foto:DN
grekland3-1000
Foto:Reuters

 Tar ställning först på söndag. Skulle innebära nya och tuffare krav. 125  1 tweets  123 rekommendationer  1 rekommendationer

  Vissa kommer inte ha råd att rösta. Anklagas för att vara obegriplig – och vinklad. 56  11 tweets  45 rekommendationer  0 rekommendationer

valsedel_288
Skärmdump: Spiegel

 Påverkar världen. Börsfall, valutafall och ifrågasatt europeiskt samarbete. 34  11 tweets  23 rekommendationer  0 rekommendationer

 Påminnelse på påminnelse. Det här händer nu – krisen steg för steg.

Annons:
korsord2

 Prova nya DN.Korsord. Här finns allt för nybörjare och korsordsproffs.

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: