Ekonomi

Så tjänar de på fettrenden

När fettdieten LCHF slår trendrekord vill alla ha en bit av kakan. Köttproducenterna vädrar morgonluft och feta mejeriprodukter säljer som smör i solsken. Bacon är en storsäljare och hos Ica ökade försäljningen av fetare yoghurt med 16 procent och vispgrädde med 10 procent i fjol. Livsmedelskedjorna tvekar inte att haka på trenden.

Fettrenden, LCHF (Low carbohydrate high fat) där intaget av kolhydrater minimeras och ersätts av fett, gärna mättat från exempelvis grädde och smör, har på allvar gjort sitt intåg i Sverige. Allt fler väljer bacon och smör istället för pasta, ris och rotfrukter .

– Vi är inne i en köttrend. Vill man snabbt få i sig ordentligt med protein, vilket många som tränar vill, är kött det bästa sättet, säger Margareta Thorgren, pressansvarig på Scan.

Köttproducenten har märkt av den ökade efterfrågan sedan ett år tillbaka och spår att den kommer fortsätta i ytterligare minst ett år. Bacon är storsäljaren och under 2011 ökade försäljningen med 8 procent i värde. Uppgången började redan för några år sedan. Under finanskrisen 2008 ökade baconförsäljningen med 50 procent på en höst. Scan drar nytta av trenden och ökar utbudet av diverse baconprodukter.

Även hos de stora livsmedelskedjorna märks fettrenden som under hösten ledde till smörbrist i både Sverige och Norge. Medan Danmark inför fettskatt fortsätter svenskarna att sleva i sig fett som aldrig förr.

Livsmedelskedjan Coop vittnar om hur lättyoghurt, nyckelhålsmärkta ostar och lightprodukter dykt i försäljning medan feta, ”naturliga” produkter utan tillsatser blivit storsäljande trots att Livsmedelsverket avråder från att äta för mycket produkter med hög fetthalt. Konkurrenten Ica gör samma iakttagelse.

– Vi delar erfarenheten med de andra stora kedjorna att feta produkter efterfrågas mer. Det är väldigt tydligt, säger Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på Ica.

Den stora ökningen har skett de senaste två åren. Mellan 2010 och 2011 ökade Icas smörförsäljning med 6 procent, creme fraiche gick upp med 15 procent, fetare youghurt ökade 16 procent och försäljningen av vispgrädde steg med 10 procent. Försäljningen av lättprodukter har sjunkit i motsvarande grad.

Att försäljningsökningen endast skulle tillskrivas LCHF tycker Christina Karlsson däremot är överdrivet. Konsumenterna har generellt blivit misstänksamma mot light-produkter och tror att de innehåller en massa tillsatser som man tröttnat på. Livsmedelskedjorna tvekar inte att skräddarsy utbudet efter konsumenternas önskemål.

– Det är klart at vi måste anpassa oss och tillhandahålla de varor konsumenterna vill ha när det gäller smör, bacon och fet creme fraiche, säger Christina Karlsson.

Men om svenska konsumenter slaviskt följde fettdieterna och valde bort kolhydraterna borde Icabutikerna se stora försäljningstapp på pasta och spannmål. Så är ännu inte fallet. Försäljningen av potatis ser snarare ut att öka och godisförsäljningen ligger kvar på samma nivå som tidigare.

– Just nu är det naturliga- och fullfettsprodukter som gäller. För några år sedan fick inget innehålla socker och man hetsade mot ketchup och rimmat fläsk som innehöll socker. Den här trenden kommer gå tillbaka precis som det brukar vara”, säger Christina Karlsson.

Men analysföretaget Euromonitor förutspår att brödkonsumtionen kommer minska under den närmaste fem–årsperioden tack vare LCHF.

Två av de främsta förespråkarna för LCHF är Annika ”Fettdoktorn” Dahlqvist och Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldt. Det har stormat rejält kring LCHF–veteranen Annika Dahlqvist som sade upp sig från jobbet när hon uppmanades av vårdcentralen att inte fick rekommendera LCHF till sina patienter. Numera har Socialstyrelsen godkänt dieten och hon jobbar som familjeläkare vid en vårdcentral. Hon har skurit ned på föreläsningarna men är en fortsatt flitig bloggare och kokboksförfattare. 2010 till 2011 omsatte hennes bolag en halv miljon kronor.

Någon som knappast slagit av på takten är ”Kostdoktorn”. Hans blogg är bland de mest välbesökta inom hälsoområdet och föreläsningsschemat under våren 2012 är fortsatt späckat. Under 2010, innan några försäljningsframgångar från hans populära bok "Matrevolutionen" märktes i årsredovisningen, omsatte hans bolag omkring 400.000 kronor.

På hans blogg säljs även diverse kosttillskott och andra hälsoprodukter. Plötsligt har kolhydratsnåla produkter som mandelmjöl och kokosnötsmjöl blivit populära.

LCHF–butiken.se som är den sajt som säljer mest renodlat LCHF–varor har märkt ett ökat tryck under hösten. Men att baka med de kolhydratfattiga alternativen till vanligt mjöl är inget billigt nöje. Kilopriset på såväl mandel– som kokosnötsmjöl ligger på cirka 160 kronor kilot jämfört med vanligt vetemjöl som kostar sju kronor kilot.

Så länge fettdieten håller i sig växer antalet hungriga förespråkare, experter och kokboksförfattare. En enkel sökning på nätet ger över fyra och en halv miljon träffar. Ett av dem är aktiebolaget LCHF Sweden som i fjol omsatte en miljon kronor på kurser och rådgivning. LCHF–anhängarna hånskrattar åt Livsmedelsverkets undersökningar och berättar gärna i bloggkommentarerna om hur de gick ned i vikt sittandes i soffan mumsandes på feta ostar. Det återstår att se vem som tjänade mest på fettrenden.