Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Saab åter igång med kinesisk hjälp

I dag drar tillverkningen i gång igen i Saab Automobiles fabrik i Trollhättan efter sju veckors tystnad. Det sker inför ögonen på Saabs nya kinesiska samarbetspartner Pang Da som är på plats med en delegation med vd Pang Qinghua i spetsen.

Det är en första insats från Pang Da på 30 miljoner euro (betalning för 1.300 bilar) som gör att Saab åter kan bygga bilar.

Vid 11-tiden eller strax därefter beräknar Saab Automobile att produktionen på fabriken i Trollhättan är i gång igen. Det uppger Gunilla Gustavs på företagets informationsavdelning.

Strax efter klockan 10.30 meddelade Spyker via ett pressmeddelande att produktionen på Saab Automobile i Trollhättan är igång.

Omkring hundra bilar ska enligt planerna tillverkas under dagen.

"Det här är en stor dag för företaget och det är härligt att se fabriken igång igen", sade Spykerchefen Victor Muller enligt ett pressmeddelande när de första bilarna rullade av bandet.

I orderböckerna finns för närvarande 8.100 bilar som beställt från olika håll i världen, varav närmare 1.300 från Pang Da Automobile, heter det i pressmeddelandet.

Utanför fabriksporten vajar en svensk flagga och två kinesiska bredvid Saabflaggan. 49-årige Ritva Nikka, som jobbat på Saab sedan den 14 april 1985, är övertygad om att Saab överlever även den här krisen.

– Ja, vi är positiva. Kanske flyttar allt till Kina, men det vet vi ju inget om.

Hon jobbar med att kontrollera kvalitén på press, kaross och måleri.

– Det känns väldigt bra att vara igång igen, konstaterar hon.

Tiden hemma har hon tränat, städat och tvättat. Passat på att umgås med vänner.

– Företaget har skött det här bra. Jag har fått samtal varje dag om läget. Och Victor Muller som flög ända från Kina för att träffa oss. Han sade att han luktade som en hund, men jag tycker att hundar luktar gott, säger Ritva Nikka och skrattar.

Fackets insats är hon däremot inte imponerad av.

– Här betalar man massa till dem, men jag har inte hört av dem en enda gång. Det är dåligt, säger hon.

Företaget och facket förhandlar om förkortad semester för att kunna beta av orderstocken som byggts upp under det sju veckor långa stoppet.

– Jag är rädd för att man ser det som att vi har haft semester, men så är det verkligen inte. Det är ingen semester att gå hemma och inte veta hur det ska bli. Med barnen i skolan och gubben på jobbet.

Förra året stod fabriken stilla ungefär lika länge. Då kortades semestern till tre veckor.

– Om det verkligen krävs för företaget så får man ju ställa upp. Saabandan, du vet. Men det är svårt för dem som har beställt resor eller har barn på dagis, säger Ritva Nikka.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.