Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Saab i blåsväder om Gripen i Schweiz

Foto: Pascal Lauener

Redan innan valkampanjen har hunnit börja har försvarskoncernen Saab retat upp nej-sidan i folkomröstningen om Gripen i Schweiz. Orsaken är att bolaget sägs stödja ja-sidan finansiellt.

Även om det inte är olagligt, tycker den socialdemokratiska parlamentarikern Evi Allemann att det är problematiskt, ja till och med skandalöst om det stämmer.

– Vi har inga klara regler för folkomröstningskampanjer, därmed kan utländska företag skamlöst blanda sig i nationella beslut, säger hon till TT.

I förra veckan beslutades att folkomröstningen ska hållas den 18 maj. Den blir avgörande för om Schweiz ska köpa 22 Super-Jas för drygt 3,1 miljarder schweizerfranc, motsvarande runt 23 miljarder kronor.

Saab varken dementerar eller bekräftar uppgifterna, utan hänvisar till att man följer schweiziska regler som "också inkluderar att inte kommentera kampanjfinansiering".

Men det är inte bara motståndarna till Gripen-affären som kritiserar Saab. Även ledaren för liberala FDP, Philipp Müller, som vill att Schweiz satsar på Gripen, är kritisk till inblandningen.

– Det är kontraproduktivt. Det försvårar för oss borgerliga politiker att övertyga folket om nödvändigheten av Gripen-köpet, säger Müller till tidningen Blick.

Beslutet om att köpa stridsflygplanet Gripen kantades av långa debatter om huruvida det svenska planet var tillräckligt bra och om Schweiz har fått tillräckliga garantier för att kompenseras om planet inte visar sig hålla måttet. Motståndarna kallade det för Ikeaflyg, men förespråkarna argumenterade att Gripen var det mest prisvärda alternativet och vann.

På nej-sidan är ett vanligt argument att Schweiz inte behöver några nya flygplan, utan bör satsa pengarna på andra saker i stället.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.