Ekonomi

Saab klättrar på krigsbolagens topplista

Saab klättrar tre placeringar uppåt på listan över världens största vapenproducenter, visar siffror som forskningsinstitutet Sipri publicerar i dag måndag. Världshandeln med krigsmateriel fortsätter öka opåverkad av rådande lågkonjunktur.

De goda tiderna fortsätter för världens 100 största vapentillverkare. Under 2010 uppgick deras försäljning till drygt 411 miljarder dollar (2.800 miljarder kronor). Därmed fortsätter trenden med tillväxt. På tio år har ökningen varit 60 procent.

Detta framgår av en årsrapport från det Stockholmsbaserade fredsforskningsinstitutet Sipri som offentliggörs i dag.

– Siffrorna för 2010 visar återigen på de stora aktörernas förmåga att fortsätta sälja vapen och militära tjänster trots rådande lågkonkunktur som drabbar andra näringar, säger Susan Jackson, Sipris vapenindustriexpert, i en kommentar.

Ett svenskt företag finns med på Topp 100-listan, nämligen Saab. Bolaget klättrade under 2010 från 31 till 28 plats. Saabs försäljning uppgick till cirka 2,8 miljarder dollar (20 miljarder kronor) 2010, jämfört med ungefär 2,6 miljarder året före.

Men tittar man lite djupare på statistiken så finns Sverige representerat mer än så på Topp 100-listan. Stora delar av den svenska vapenindustrin ingår nämligen numera i den brittiska koncernen BAE Systems, världens näst största producent av krigsmateriel. Såväl Hägglunds och Bofors tillhör numera BAE Systems Land & Armaments.

Amerikanska bolag dominerar listan kraftigt. Av listan 100 företag är 44 från USA och de står tillsammans för mer än 60 procent av försäljningsvärdet, enligt Sipri. De västeuropeiska producenternas andel uppgår till 29 procent.

Störst i världen är Lockheed Martin (USA) med en försäljning på 35,7 miljarder dollar 2010. Därefter följer brittiska BAE Systems (32,8), alltså en koncern med stora intressen i svensk vapenindustri. Andra giganter är Boeing och Northrop Grumman, bägge från USA.

Sipri pekar särskilt på den växande försäljningen av militära tjänster. Det handlar exempelvis om utbildning, systemstöd och reparationer. Värdet på denna försäljning har stigit från 22,3 miljarder dollar 2002 till 55 miljarder 2010. En orsak är militärteknologins snabba utveckling.