Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Saabs desperata jakt på pengar

Saabs företagsledning letar desperat efter kapital. Samtidigt kräver fler och fler leverantörer nya avtal, kortare kredittider - och helst pengarna i handen vid leverans. På onsdagen stannade fabriken igen och står nu stilla ”tills vidare”.

– Inköpsavdelningen håller i gång dialogen med leverantörerna, och företagsledningen jobbar stenhårt med att förstärka vårt finansiella läge.

Så sammanfattar Gunilla Gustavs, presstalesman på Saab, det prekära läget.

På onsdagen blev företagsledningen tvungen att dra i bromsen. Bland annat har man stoppat flera stora marknadsföringsprojekt för att spara pengar.

Efter flera akutstopp den senaste veckan står nu produktionslinan i Trollhättefabriken helt stilla "tills vidare" och de anställda har nu fått ledigt resten av veckan.

Anledningen till stoppet är att viktiga leveranser av material uteblir från underleverantörerna. Det talas om bilar som bland annat saknar både kylare och instrumentpaneler.

Saabs pressavdelning vill varken bekräfta eller dementera de uppgifter som kommer från leverantörshåll och ingen vet heller med bestämdhet när produktionen kan komma i gång igen.

– Bolagets ansträngningar går dock ut på att få till stånd en mer permanent lösning med leverantörerna, uppger Gunilla Gustavs till DN Ekonomi.

– De ständiga störningarna i materialleveranserna är relaterade till bolagets begränsade likviditet.

Produktionsstoppet får också direkta följdverkningar hos andra företag. Lear Corporation i Trollhättan, som tillverkar bilsäten åt bland andra Saab, fick stänga sin produktion under onsdagen.

Flera andra underleverantörer som DN Ekonomi talat med visar dock allt tydligare att deras tålamod håller på att ta slut.

– Jag har krav på Saab som uppgår till 500.000 kronor. I det stora hela kanske det inte är så mycket pengar för Saab men för mig är det definitivt det, säger "Marko", en av de underleverantörer som kontaktat DN Ekonomi.

Många berörda anser att det är dags för Saab att lägga alla papper på bordet. Däribland Paul Åkerlund, tidigare klubbordförande på Saab och i dag S-märkt kommunalråd i Trollhättan.

– Deras informationsstrategi har gått väldigt snett den här gången. Det förvånar mig inte att underleverantörerna ställer ganska tuffa krav just nu i det här osäkra läget, säger Paul Åkerlund.

Saabledningens förhoppningar om en snabb kassaförstärkning genom den ryske finansmannen Vladimir Antonov dröjer också. Riksgälden, som fick Antonovs ansökan i förra veckan, sliter vidare med frågan.

Daniel Barr, chef för bankstöd på Riksgälden, ger samma svar som tidigare, "det kommer att ta veckor snarare än dagar".

– I vart fall kommer inget beslut från oss den här veckan, förtydligar han.

Detta har hänt:

2009 En djup kris skakar hela bilindustrin.

Februari: Saab lämnar in en rekonstruktionsansökan.

Mars: Saab varslar 750 anställda om uppsägning.

Oktober: Europeiska investeringsbanken beviljar lån på drygt fyra miljarder kronor.

December: GM beslutar lägga ned Saab. Två dagar senare lägger Spyker ett första bud på Saab.

2010 Spyker Cars köper i februari Saab Automobile AB General Motors och bildar Saab Spyker Automobiles.

Mars: Efter 45 dagars produktionsstopp rullar bandet i Trollhättan i gång igen.

2011 Vd Jan Åke Jonsson avgår i mars. Bokslutet visar en förlust på 1,3 miljarder kronor under 2010.

Mars-April: Den ryske affärsmannen Vladimir Antonov skriver till Riksgälden och begär att få gå in som delägare i Saab Automobile. Företagsledningen möter massmedier och talar om en "tajt" ekonomisk situation. Underleverantörer får inte betalt och vägrar leverera. Produktionsbandet vid fabriken i Trollhättan stannar och står stilla "tills vidare".

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.