Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Sämre fart i H&M:s försäljning

En H&M-butik i Moskva.
En H&M-butik i Moskva. Foto: Ingmar Nevéus

Klädkoncernen H&M ökade försäljningen med sju procent i januari, mätt i lokala valutor och inklusive moms.

Kalendereffekter påverkade månaden negativt med cirka två procentenheter, enligt ett pressmeddelande från bolaget. Januari 2016 innehöll en söndag mer än i fjol.

Koncernen hade i slutet av januari 3.958 butiker, att jämföra med 3.541 ett år tidigare.

Försäljningstillväxten har försämrats jämfört med de föregående månaderna. H&M har redan flaggat för att utförsäljning av vinterkläder efter den ovanligt varma starten på säsongen kommer att påverka resultatet för perioden december–februari.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.