Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Sämre fart i H&M:s försäljning

En H&M-butik i Moskva.
En H&M-butik i Moskva. Foto: Ingmar Nevéus

Klädkoncernen H&M ökade försäljningen med sju procent i januari, mätt i lokala valutor och inklusive moms.

Kalendereffekter påverkade månaden negativt med cirka två procentenheter, enligt ett pressmeddelande från bolaget. Januari 2016 innehöll en söndag mer än i fjol.

Koncernen hade i slutet av januari 3.958 butiker, att jämföra med 3.541 ett år tidigare.

Försäljningstillväxten har försämrats jämfört med de föregående månaderna. H&M har redan flaggat för att utförsäljning av vinterkläder efter den ovanligt varma starten på säsongen kommer att påverka resultatet för perioden december–februari.