Ekonomi

Sänkt hastighet i Hallandsåstunneln efter rapporter om vibrationer

Vibrationerna ska ha känts när SJ-tågen var på väg in i respektive ut ur tunnlarna. Bilden tagen den 21 september 2015, då projektet var inne i slutskedet.
Vibrationerna ska ha känts när SJ-tågen var på väg in i respektive ut ur tunnlarna. Bilden tagen den 21 september 2015, då projektet var inne i slutskedet. Foto: Stig-Åke Jönsson / TT

Sänkt hastighet gäller sedan en vecka för alla tåg som passerar genom Hallandsåstunneln. Rapporter från lokförare om vibrationer vid in- och utfart från tunnlarna ligger bakom beslutet. ”Vi kan inte gå ut med de teorier vi har om vad det handlar om, förutom att det inte rör säkerheten”, säger Erik Lööv, projektchef vid Trafikverket, till DN.

Förare av SJ:s snabbtåg rapporterade vid fyra tillfällen på tisdagen och onsdagen i förra veckan att tågsätten vibrerade när man åkte in i och ut ur tunnlarna i den nyligen öppnade anläggningen i nordvästra Skåne. Tunnlarna trafikeras av 80 cirka tågsätt varje dygn.

På onsdagen i förra veckan sänktes den tillåtna hastigheten utmed sträckan från 200 kilometer i timmen till 140 kilometer i timmen.

– Det var förare av SJ 3000-tåg som kom in med uppgifterna om vibrationer. Någon passagerare som upplevde att det skakade under färd på samma ställen har också hört av sig till Trafikverket, säger Erik Lööv.

Hela tunnelsystemet och spåren fram till en kilometer från respektive ingångssida besiktigades omgående. Inget kom fram som tydde på några problem ur säkerhetssynpunkt.

– Hade det varit något fel på anläggningen hade det kommit fram. Fenomenet är underligt, samtidigt som man ska vara klar över att det bara har rapporterats vid fyra tillfällen. De berörda tågen, snabbtåg av typen SJ 3000, har också besiktigats, säger Erik Lööv.

Vilka teorier man arbetar med vill inte Erik Lööv gå in på.

– Det blir spekulationer. Men vi arbetar febrilt med att lösa detta. Jag önskar jag kunde ge en prognos för när vi kan komma med en rapport, men jag har inget datum, säger Erik Lööv, som betonar att det rör sig om ”ett komfortproblem, och inte ett säkerhetsproblem”.

Den tidsmässiga förlusten, på grund av den nedsatta hastigheten, är försumbar, enligt Lööv. Någon minuts försening kan det bli utmed sträckan på drygt tio kilometer.

– Men det kan tågen oftast ta igen på andra sträckor, säger han.

Tunneln invigdes så sent som den 8 december 2015. Då hade 23 år passerat sedan själva byggandet inleddes.

Skandalerna som kantade projektet kulminerade med följderna av att man använde tätningsmedlet Rhoca-Gil när sprickor skulle tätas; bäckar och vattendrag förgiftades och kor som drack av vattnet förlamades. Dessutom drabbades arbetare som hanterade medlet av hälsoproblem.