Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

SAS: Från monopol till mördande konkurrens

SAS skapades i en tid när politiker och myndigheter höll sin skyddande hand över de få flygbolag som fanns. I dag ser verkligheten helt annorlunda ut. Här får du en snabbguide på 60 år av förändringar i flygbranschen.

Lönsamt monopol
När SAS startas kring 1950 och fram till slutet av 1980-talet är flyget hårt reglerat, både i Sverige och andra länder. Politiken, inte marknaden, styr affärerna.

- SAS har mycket liten konkurrens på sina flyglinjer.
- Vem som får bedriva trafik är starkt begränsat.
- Priserna regleras av myndigheterna.
- Monopolbolagen i olika länder gör upp med varandra om hur trafiken ska se ut.

Samtidigt kan SAS och andra tjäna pengar på att flygandet ökar tack vare den stadiga ekonomiska tillväxten , höjd levnadsstandard och internationalisering.

Marknaden släpps fri
USA avreglerar sin flygmarknad 1978 och blir en förebild för andra länder. Målet är höjd produktivitet och sänkta priser. EU startar avregleringen av det europeiska flyget 1987. Steg för steg införs förändringarna:

- Fri prissättning
- Tillstånd krävs bara från ett lands myndigheter
- Bolag med säte inom EU får bedriva trafik i alla medlemsländer.

Processen är slutförd 1997 och då har även Sverige hunnit gå med i EU. Nu måste dessutom medlemsländernas regeringar ha EU-kommissionens tillstånd för att ge flygbolag ekonomiskt stöd. 1992 har även det svenska inrikesflyget avreglerats.

Gamla bolag i ny verklighet
Avregleringen förändrar, som avsett, hela flygmarknaden i grunden. De gamla monopolbolagen ska nu försöka överleva i en helt ny miljö.

- Lönsamheten sjunker
- Bolag kliver in på marknaden och slås ut i snabb takt
- Biljettpriserna pressas

SAS och andra gamla monopolbolag får snart svårigheter. Det skandinaviska bolaget konkurreras ut på flera marknader. Dotterbolaget Spanair hamnar i akuta finansiella problem och SAS tvingas sälja aktiemajoriteten för 1 euro. 2009 står SAS självt på ruinens brant. Förlusterna räknas i miljarder. Ägarna tvingas skjuta till kapital. Ytterligare ett dotterbolag säljs. Anställda avskedas. På knappt 20 år har personalstyrkan halverats, från cirka 40.000 till 20.000.

Och i november 2012 blickar SAS åter ner i en ekonomisk avgrund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.