Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

SAS: Låt Arlanda ersätta Bromma

00:54. Bygg ett starkare Arlanda och avveckla Bromma flygplats. Det anser Rickard Gustafson, vd för SAS.

Sverige har allt att vinna på om Bromma läggs ner och investeringarna i stället görs på Arlanda. Det är bättre med en stor muskel som ger fler direktlinjer ut i världen. Det säger SAS-koncernchef Rickard Gustafson.

Bygg ett ännu starkare Arlanda och avveckla trafiken på Bromma flygplats. Det anser Rickard Gustafson, vd för SAS.

– Det går givetvis inte att lägga ner Bromma abrupt men på sikt skulle det gynna Sverige om det satsades på Arlanda och flygtrafiken flyttades över dit i stället, säger han.

Han betonar att Bromma är viktigt för infrastrukturen men det borde gå att göra en förflyttning ut till Arlanda. Långsiktigt vore det bäst för Sverige och därmed också för SAS.

Hur stora investeringar som krävs för att ersätta Bromma flygplats vet han däremot inte. Det kan säkert innebära en terminalutbyggnad och kanske ytterligare en landningsbana, tror han.

– Det är i vart fall bättre med en stor stark muskel för svensk flygtrafik än dagens lösning, resonerar SAS-chefen.

Under tiden fortsätter den skandinaviska flygkoncernen sin hårda kamp om resenärerna på den europeiska flygmarknaden. Han är nöjd över att bolaget lyckades attrahera 1,7 miljoner nya passagerare under 2014.

– Framgångarna inspirerar oss att fortsätta och ett viktigt steg blir en ny direktlinje Stockholm–Hongkong. Långlinjerna som SAS successivt byggt ut är viktiga för att behålla resenärerna även på europalinjerna, enligt Rickard Gustafson. Vilka nya linjer som ligger i planerna vill han inte peka ut men nämner ändå Los Angeles, Miami i Nordamerika och Seoul i Sydkorea som möjliga framtida destinationer.

Oljeprisfallet har gynnat SAS men den starkare dollarn har å andra sidan motverkat vinsterna. Trots det kommer de redan mycket låga biljettpriserna kommer att fortsätta att pressas ytterligare, tror han.

– Någonstans finns givetvis en botten men vi är inte där ännu.

SAS måste därför söka efter nya intäktskällor för att kompensera bortfallet i priskonkurrensen.

Exakt vilka alternativ som kommer att stå till buds vill han inte säga i dag.

– I dag får man ta med sig bagage upp till en viss mängd gratis, kanske behöver vi ta betalt för det i framtiden. Vi har också stora värden i vårt eurobonussystem som kan utvecklas, säger Rickard Gustafsson.

Den absolut tuffaste frågan som SAS-chefen har att hantera är att komma överens med personalen om flexiblare anställningsvillkor för att klara konkurrensen med lågprisbolag som Norwegian och Ryanair.

SAS är personalmässigt dimensionerat för sommarsäsongens högtrafik året om och här vill företaget ha en lösning som smidigt kan styra personalbehovet beroende på efterfrågan.

– Vi har en situation i branschen som vi måste förhålla oss till. Därmed inte sagt att vi ska kopiera konkurrenternas lösningar med bemanningsföretag eller stationeringsorter i andra länder, betonar Rickard Gustafson.

Läs mer: Regeringen diskuterar nedläggning av Bromma flygplats

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.