Ekonomi

SAS-piloter fruktar bemanningsföretag

Foto: Magnus Hallgren

Hotet att SAS ska börja använda bemanningsföretag i stället för egna anställda piloter ökar ju längre tiden går. Det säger Peter Larsson, ordförande i pilotfackets SAS-sektion. Piloterna sätter nu press i förhandlingarna med företaget och varslar om strejk.

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal mellan SAS och företagets svenska piloter har kört fast efter månader vid förhandlingsbordet. Piloternas varsel om strejk från 21 maj ska ses som ett försök att få någon rörelse i samtalen, enligt Peter Larsson, ordförande i pilotfackets SAS-sektion.

– Delstatliga SAS har sagt upp kollektivavtalet med företagets piloter från den 31 maj och det nya avtal som nu ska förhandlas fram innebär påtagliga försämringar, säger han.

– I stort är vi överens om problembeskrivningen, den hårda konkurrensen från lågprisbolagen och SAS behov av att sänka kostnaderna men nu har vi suttit i två månader och inte kommit någonstans, tillägger Peter Larsson.

SAS målsättning är att skapa moderna och mer flexibla kollektivavtal. Det innebär enligt SAS-ledningens krav att piloterna måste jobba mer på sommaren när resandet som högst och mindre på vintern.

– Framför allt vill vi erbjuda kollektivavtal för att säkra anställningstrygghet i SAS för piloterna enligt den skandinaviska modellen, säger Malin Selander, presschef på SAS i Sverige.

Hon beskriver det som att SAS ska kunna bli ”lite mer snabbfotad” i den marknadssituation och konkurrens som råder.

Peter Larsson tror att det går att koncentrera arbetstiderna mer mot sommarhalvåret men då behöver denna försämring i arbetsvillkoren ”sockras” med längre ledighet under övriga årstider eller med högre ersättning.

– SAS vill dock ha en tvingande lösning där fler ska jobba under sommaren. Vi vill skapa frivilliga grupper och framför allt måste det till någon kompensation för de som avstår från att vara lediga under sommaren, säger han.

Enligt Peter Larsson är piloternas arbetsbelastning redan hög. De har bara tre veckors sammanhängande sommarsemester och SAS-piloternas företrädare uppger att sjukrivningstalen för piloterna ligger redan på en mycket hög nivå. Det handlar om cirka 10 procent mot cirka 4 procent i samhället i stort.

– Sedan krisuppgörelsen i Köpenhamn 2012 har vi dessutom sänkt kostnaderna med 40 procent bland annat genom sämre pensionsvillkor, säger han.

Peter Larsson befarar nu att ju längre tiden går och inget händer i förhandlingarna ökar det latenta hotet att företaget överger tanken på att anlita bemanningsföretag.

Malin Selander uppger till TT att bolaget är förvånat över piloternas åtgärd. Hon hoppas dock på en fortsatt dialog med facket, och pekar på att man lyckats förhandla fram ett avtal med danska pilotföreningen.

Enligt Peter Larsson använder SAS nu det nya danska avtalet som ett riktmärke i deras förhandlingar

– Det är dock en dålig uppgörelse där det danska kollektivavtalet bantats från drygt 230 sidor till 34. Många värden tappas bort genom en sådan drastisk nedskärning, säger han.

I Norge pågår fortfarande förhandlingar, men där har man inte kommit överens om något avtal.

Peter Larsson betonar att konflikten till stor del handlar om att försvara arbetstillfällen och piloters rätt till karriärmöjligheter i bolaget. Han räknar med att kontakterna mellan företag och piloter inte helt upphör trots strejkvarslet.