Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

SAS startar om efter krisen

SAS är tillbaka i vardagen efter att alla fack skrivit under krisavtalen. Nu startar bolaget om och en professor i marknadsföring tror att SAS varumärke kan stärkas av förra veckans dramatik.

Dyra helsidesannonser i morgontidningarna undertecknade av SAS-chefen Rickard Gustafson, välkomnande mejl till eurobonuskunderna och 45 nya flyglinjer före nästa sommar. Det är delar av flygbolagets försök att starta om när lånelöftena nu garanterar att konkurshotet inte längre hänger över bolaget.

– Det är klart att förra veckans turbulens kring vår finansiella ställning har skapat en viss osäkerhet kring varumärket hos allmänheten. Nu har vi avtalen och därmed nödvändiga krediter på plats. Det ger oss en stabil ekonomisk plattform och möjlighet att ytterligare stärka vår position, säger Joakim Landholm, SAS kommersiella chef.

Magnus Söderlund, professor i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm, tror att SAS varumärke har fått en del spö under veckan, men egentligen bara på kort sikt. Dramatiken kring SAS kan tvärtom ha adderat till "berättelsen" om företaget.

– I många starka varumärken finns det en dynamik som inte är helt kontrollerbar. De här förhandlingarna blev som en story och man undrar hur det ska sluta. Jämför med Apples berättelse som handlar om en kamp från grundaren, han blir utkastad och kommer tillbaka, säger Söderlund som inte tror att SAS kunder är rädda för att köpa biljett.

– Det löste sig, åtminstone på kort sikt, så nu behöver man inte vara jätteorolig. Man ska kanske inte rekommendera att bolaget berättar en så spännande historia att kunderna inte vågar köpa biljett. Men är det något som adderar till förtroendet är det förmågan att klara kriser, säger Söderlund.

Det mest negativa för SAS varumärke är att kunderna vet att personalen fått rejäla lönesänkningar.

– Var och en kan inse att det inte världens roligaste ställe att jobba på när man drabbas av sånt. Och medarbetarens sinnestillstånd i ett serviceföretag är väldigt viktig för själva tjänsten. Så det kan vara svårt att leverera den där fantastiska jätteservicen just nu, säger Söderlund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.