Satsning på elbilar en flopp

Clas Mellgren, till höger, är en av de få som utnyttjat supermiljöbilspremien.

Foto: Lina Alriksson Clas Mellgren, till höger, är en av de få som utnyttjat supermiljöbilspremien.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Premien

• Ursprungsförslaget gällde endast privatpersoner men efter kritik ändrades det till att inkludera även juridiska personer.

• Premien är på 40 000 kronor för privatpersoner och upp till 40 000 kronor för företag.

• För företag betalas 35 procent av skillnaden i nybilspris mellan supermiljöbilen och närmast jämförbara bil.

• Betalas ut till och med den 31 december 2014.

• Endast den som själv ställt på/registrerat bilen kan ansöka om premien.

• Betalas endast ut om man inte fått något annat statligt eller kommunalt stöd för köpet av bilen.

Regeringens nya storsatsning på så kallade supermiljöbilar har hittills varit uddlös. Anslaget på 200 miljoner kronor har efter ett halvår knappt utnyttjats. Bland privatpersoner är det endast 16 stycken som fått premien.

Regeringens nya storsatsning på så kallade supermiljöbilar har hittills varit uddlös. Anslaget på 200 miljoner kronor har efter ett halvår knappt utnyttjats. Bland privatpersoner är det endast 16 stycken som fått premien.

Supermiljöbilspremien är alliansregeringens förslag för att sätta fart på försäljningen av miljösnåla bilar. En supermiljöbil är en personbil som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning och i dagens läge handlar det om elbilar och laddhybrider.

Regeringens satsning på 200 miljoner kronor ska räcka till 5 000 premier fram till slutet av 2014, men intresset har hittills varit mycket svalt.

Annons:

Endast 96 premier har betalats ut och 39 ärenden ligger för beredning, visar statistik som Transportstyrelsen har tagit fram på uppdrag av DN. Lägst är intresset bland privatpersoner – endast 16 utbetalningar har ägt rum.

– För den vanlige konsumenten spelar en premie på 40 000 kronor inte någon roll när bilarna kostar en bra bit över 300 000, säger Jon Stenbäck, informationschef på Motormännen.

Han tror inte att en supermiljöbilspremie är rätt stimulans för marknaden i nuläget.

– När vi pratar med våra medlemmar så skulle de gärna köra en mer miljövänlig bil, men de har inte råd. Då handlar det inte om att det behövs incitament för att köpa elbilar, utan det första steget är att stödja köp av etanol- eller hybridbilar, säger Jon Stenbäck.

Bertil Moldén som är vd på Bil Sweden stod i år och lyssnade på lyriska politiker som pratade om elbilens fördelar under Almedalsveckan.

– Då frågade jag hur många det var i rummet som ägde en elbil. Jag var den ende som räckte upp handen, säger han.

Han tror inte att det kommer att säljas några 5 000 bilar under anslagets tre år.

– Jag tror snarare att det gäller för stat, kommun och landsting att gå före och visa vad man vill med det här. Om varje kommun köper in 50 bilar så får vi en elbilsflotta på vägarna och tids nog även en begagnatmarknad, säger Bertil Moldén.

På Viktoriainstitutet i Göteborg bedriver man forskning för hållbar utveckling inom svensk transport- och bilindustri. Forskningsledaren Mats Williander tror att det kommer ta lång tid innan försäljningen av supermiljöbilar till privatpersoner tar fart.

– De som är väldigt miljömedvetna eller väldigt rika kommer att köpa, säger han.

Enligt honom ska inte elbilen konkurrera på den traditionella marknaden där biltillverkarna har finslipat taktiken under 100 år. I stället tittar de på lösningar där man utgår från att elbilen inte ägs av dem som kör bilen.

Ett förslag är flytande bilpooler i städerna. På korta körsträckor där räckvidden inte är något problem utklassar elbilen konkurrenterna med sin låga förbrukningskostnad.

– Använder vi 200 miljoner till detta kan vi komma långt. Att man i stället försöker att bättra på elbilens bristande konkurrensförmåga genom att skicka med 40 000 kronor tycker jag är fel väg att gå, säger Mats Williander.

Från regeringens sida är man inte orolig för kritiken som ljuder redan efter ett halvår. Stabschefen på miljödepartementet, Mattias Johansson, vill ännu inte dra några slutsatser.

– I år har vi bara avsatt pengar för 500 premier och tanken är att försäljningen ska öka successivt.

Borde man ha utformat satsningen på ett annat sätt?

– Vi tycker att det är en väl tilltagen premie och det är förstås vår förhoppning och ambition att den ska fungera.

Risken är att den här målgruppen skulle ha köpt sin bil ändå. Kunde man ha gjort något bättre för de här skattepengarna?

– Regeringen gjorde den här bedömningen och det var dessutom ett vallöfte. Men det är möjligt att det görs en utvärdering av satsningen, men först efter ett år, säger Mattias Johansson.

Välkommen att följa DN.se även på Twitter.

Läs mer:

”Jag kör för bara två kronor milen”

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Över 150 kan ha begravts i Indien. Kraftiga regn fick marken att ge vika.

Sedlar500
Foto:Pontus Lundahl

 "En besvikelse." Kronans värde faller efter de svaga BNP-siffrorna. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 Konjunkturinstitutet. En dyster syn på ekonomin bland svenskarna. 6  2 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Uppmanade passagerare. Berättade att det fanns knarkhundar som väntade vid landning. 13  7 tweets  4 rekommendationer  2 rekommendationer

jetstar_244119
Foto:AFP
Annons:
iphones
Foto:Alamy

 Harvardforskare: Finns stöd för att Apple gör gamla Iphones långsammare för att locka till köp. 23  4 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: