Satsning på elbilar en flopp

Publicerad 2012-07-27 06:11

Clas Mellgren, till höger, är en av de få som utnyttjat supermiljöbilspremien.

Foto: Lina Alriksson Clas Mellgren, till höger, är en av de få som utnyttjat supermiljöbilspremien.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Regeringens nya storsatsning på så kallade supermiljöbilar har hittills varit uddlös. Anslaget på 200 miljoner kronor har efter ett halvår knappt utnyttjats. Bland privatpersoner är det endast 16 stycken som fått premien.

Regeringens nya storsatsning på så kallade supermiljöbilar har hittills varit uddlös. Anslaget på 200 miljoner kronor har efter ett halvår knappt utnyttjats. Bland privatpersoner är det endast 16 stycken som fått premien.

Supermiljöbilspremien är alliansregeringens förslag för att sätta fart på försäljningen av miljösnåla bilar. En supermiljöbil är en personbil som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning och i dagens läge handlar det om elbilar och laddhybrider.

Regeringens satsning på 200 miljoner kronor ska räcka till 5 000 premier fram till slutet av 2014, men intresset har hittills varit mycket svalt.

Endast 96 premier har betalats ut och 39 ärenden ligger för beredning, visar statistik som Transportstyrelsen har tagit fram på uppdrag av DN. Lägst är intresset bland privatpersoner – endast 16 utbetalningar har ägt rum.

– För den vanlige konsumenten spelar en premie på 40 000 kronor inte någon roll när bilarna kostar en bra bit över 300 000, säger Jon Stenbäck, informationschef på Motormännen.

Han tror inte att en supermiljöbilspremie är rätt stimulans för marknaden i nuläget.

– När vi pratar med våra medlemmar så skulle de gärna köra en mer miljövänlig bil, men de har inte råd. Då handlar det inte om att det behövs incitament för att köpa elbilar, utan det första steget är att stödja köp av etanol- eller hybridbilar, säger Jon Stenbäck.

Bertil Moldén som är vd på Bil Sweden stod i år och lyssnade på lyriska politiker som pratade om elbilens fördelar under Almedalsveckan.

– Då frågade jag hur många det var i rummet som ägde en elbil. Jag var den ende som räckte upp handen, säger han.

Han tror inte att det kommer att säljas några 5 000 bilar under anslagets tre år.

– Jag tror snarare att det gäller för stat, kommun och landsting att gå före och visa vad man vill med det här. Om varje kommun köper in 50 bilar så får vi en elbilsflotta på vägarna och tids nog även en begagnatmarknad, säger Bertil Moldén.

På Viktoriainstitutet i Göteborg bedriver man forskning för hållbar utveckling inom svensk transport- och bilindustri. Forskningsledaren Mats Williander tror att det kommer ta lång tid innan försäljningen av supermiljöbilar till privatpersoner tar fart.

– De som är väldigt miljömedvetna eller väldigt rika kommer att köpa, säger han.

Enligt honom ska inte elbilen konkurrera på den traditionella marknaden där biltillverkarna har finslipat taktiken under 100 år. I stället tittar de på lösningar där man utgår från att elbilen inte ägs av dem som kör bilen.

Ett förslag är flytande bilpooler i städerna. På korta körsträckor där räckvidden inte är något problem utklassar elbilen konkurrenterna med sin låga förbrukningskostnad.

– Använder vi 200 miljoner till detta kan vi komma långt. Att man i stället försöker att bättra på elbilens bristande konkurrensförmåga genom att skicka med 40 000 kronor tycker jag är fel väg att gå, säger Mats Williander.

Från regeringens sida är man inte orolig för kritiken som ljuder redan efter ett halvår. Stabschefen på miljödepartementet, Mattias Johansson, vill ännu inte dra några slutsatser.

– I år har vi bara avsatt pengar för 500 premier och tanken är att försäljningen ska öka successivt.

Borde man ha utformat satsningen på ett annat sätt?

– Vi tycker att det är en väl tilltagen premie och det är förstås vår förhoppning och ambition att den ska fungera.

Risken är att den här målgruppen skulle ha köpt sin bil ändå. Kunde man ha gjort något bättre för de här skattepengarna?

– Regeringen gjorde den här bedömningen och det var dessutom ett vallöfte. Men det är möjligt att det görs en utvärdering av satsningen, men först efter ett år, säger Mattias Johansson.

Välkommen att följa DN.se även på Twitter.

Läs mer:

”Jag kör för bara två kronor milen”

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Atstorningar500
Foto: David Davis Photoproductions/Alamy

Stor undersökning: Nästan var femte tjej uppger att de haft ätstörning.

Hela listan över vanligaste klagomålen. Gott om orosmoment grannar emellan. 7  1 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

Detta krävs. För att grannen ska bli vräkt. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Grannar144
Foto:TT

Stör du dig på dina grannar?

Webb-TV
Så överlevde 16-åringen flygturen i landningsstället

”Mycket trångt utrymme.” Flygplansexpert: Mirakel att han klarade sig.

Rymde från sitt hem i Kalifornien. Flög till Hawaii i landningsstället. 9  0 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Flyktingbat144
Foto: TT

Bara under påsken kom 1500 flyktingar. Resurserna räcker inte till. 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Drömmen om Sverige. Syriska flyktingar hoppas komma hit. 4941  509 tweets  4427 rekommendationer  5 rekommendationer

Den långa vägen till Sverige. Tar sin början i Beirut. 473  168 tweets  304 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons: