Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Seko: SJ:s agerande är populistiskt

SJ:s agerande är populistiskt. Det menar fackförbundet Seko som nu kritiserar koncernen för uttalanden efter att en flicka avvisats från ett tåg i tisdags kväll. Men SJ tillbakavisar kritiken.

Seko tycker att SJ har agerat felaktigt när företaget pekat ut konduktören som ansvarig och att personen nu tagits ur tjänst.

– Vi tycker att SJ:s agerande är populistiskt och under all kritik. De ägnar sig nu åt att leta en syndabock och lägger allt ansvar på en enskild anställd utan att ha alla fakta på bordet, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko:s förhandlingsorganisation inom SJ, i ett pressmeddelande.

Det policydokument om hur tågpersonalen ska agera vid liknande händelser, som SJ har hänvisat till, känner inte Seko till sedan tidigare. Dokumentet lades på onsdagen ut på SJ:s intranät, enligt pressmeddelandet.

– Vår uppfattning är att SJ nu gör en efterhandskonstruktion för att rädda företagsledningens ansikte och kunna skylla på en enskild anställd, säger Johannesson i pressmeddelandet.

Seko kommer i fortsättningen att uppmana sina medlemmar att alltid kontakta polisen vid liknande tillfällen så att det inte blir fel och att någon riskerar att hängas ut på samma sätt som konduktören.

SJ tillbakavisar fackförbundets kritik.

– De skrivna reglerna är tydliga. Vi delar inte fackets uppfattning, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

Rutinerna ingår i den grundutbildning som all ombordpersonal får och de anställdas ansvar att känna till rutinerna, enligt Rosander.

– Vi är självklart inte ute efter att sätta dit någon eller hänga ut någon för det här. Vi vill att det ska vara lätt för våra anställda att jobba utan att detta händer igen.

I de fall där det är oklart är det bättre att fria än att fälla. Enligt rutinerna kan en person som är 15 år eller äldre avvisas.

– De får lära sig hur man ska förhålla sig i situationer som med den 11-åriga flickan. Och den informationen ligger också på vårt intranät. Sedan måste gott omdöme och sunt förnuft ligga överst i allt man gör. Man kan inte avvisa en ung person med mindre än att man vet att det finns någon på plats som kan ta hand om den.

Att reglerna kan göra det lättare för unga att utnyttja systemet och åka gratis tror inte Dag Rosander kommer vara ett problem.

– Alla som åker med oss ska kunna åka säkert och tryggt. Vi tycker att de regler vi har är tydliga och man kan inte stirra sig blind på rutiner, säger han.