Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

SJ slutar sälja utlandsresor

Foto: Fredrik Persson/TT

SJ har slutat sälja utlandsresor. Att hjälpa resenärer boka tågresor utomlands är för dyrt och krångligt, enligt SJ.

Sedan den 1 augusti har SJ slutat sälja tågresor ut ur landet.

– Den manuella hanteringen av att ge kunderna råd och boka är helt enkelt inte lönsam. Vi måste koncentrera oss på vår kärnverksamhet, våra egna resor i Sverige, säger SJ:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe.

Undantaget är sträckor som SJ kör själva, som till Köpenhamn och Narvik. SJ fortsätter också sälja Interrail-kort, men bara över nätet.

– När vi sålt resor åt andra tågbolag har vi gjort det för en mindre provision, men de intäkter vi fått understiger personalkostnaderna. Då är det inte riktigt försvarbart för oss, säger Helga Baagøe.

Om man exempelvis vill ta tåget till Paris tur och retur kan man inte köpa resan via SJ?

– Nej, dessvärre inte. Då får man söka sig till den tågoperatör som är Frankrikes motsvarighet till SJ.

Är det inte en service ni skulle kunna tillgodose för att era kunder ska bli nöjda?

– Det är klart att svenska kunder kan man i något slags bemärkelse säga är potentiella SJ-kunder, men i exempelvis det franska bolaget är de inte SJ:s kunder, säger Helga Baagøe.

Utlandsresorna har utgjort 0,08 procent av SJ:s totala antal resor, 19.000 av 23 miljoner tågresor per år.

Flygbolagen har en gemensam bokningsmotor, Amadeus, som gör att man enkelt kan boka en resa med flera bolag inblandade. SJ och andra tågbolag jobbar på att få fram ett liknande system.

– Man tror tyvärr att det tar fyra-fem år innan tåget kommit ikapp flyget på den punkten, säger Helga Baagøe.

För den som ändå vill ta tåget utomlands rekommenderar SJ att man vänder sig till en resebyrå, bokar via en resesajt eller kontaktar de utländska tågbolagen direkt.

Även om SJ officiellt slutade sälja utlandsresor den 1 augusti går det att få hjälp i resebutikerna och via telefon i drygt en månad till.

– Det finns alltid kunder som vill ha manuell service och vi har en mjuk övergång under augusti och september när man kan få hjälp. Vi nobbar ingen under övergångsperioden, säger Helga Baagøe.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.