Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

SJ:s sparpaket hotar att slå ut nattågstrafiken

Stora delar av nattågstrafiken hotas av nedläggning när SJ ser över lönsamheten på varje enskild linje. Trafikverket ska nu utreda om nattågstrafiken behöver statligt stöd för att överleva.

Påsken är årets största helg för nattågstrafiken. Men annars ser det mörkt ut för de nattliga tågförbindelserna. SJ ser över sina kostnader för att möta konkurrensen på spåren och då ligger nattågen närmast till hands.

– Det är svårare att få lönsamhet med nattåg. När det finns efterfrågan kör vi – inte annars, säger Björn Nilsson, chef för SJ:s nattågstrafik.

Nattågen kan bara användas i en tågrörelse per dygn. Ett dagtåg kan användas till kanske sex turer per dygn. Nattågen till fjällen är dessutom kraftigt säsongsberoende, men tågen måste finansieras hela året.

– Därför kan vi hålla lägre priser på dagtågen än på nattågen, säger Björn Nilsson.

På nattågen tillkommer dessutom extra kostnader för städning, bäddning och tvätt av lakan.

De konkurrerande tågbolagen kör enbart på tider när det är lönsamt. Det innebär att Veolias nattågstrafik från Malmö till den jämtländska fjällvärlden är begränsad till vintersportveckorna.

I höstas meddelade SJ att bolaget skulle dra in nattågen mellan Malmö och Stockholm från april i år. Efter en lokal proteststorm i Malmö har SJ skjutit upp nedläggningen till i oktober. Om Region Malmö ser till att resenärsunderlaget ökar med minst 30 procent kan SJ överväga att behålla trafiken. En utvärdering ska ske runt midsommar.

En annan besparing är att SJ:s nattåg till Storlien från och med i år vänder i Duved. Under lågsäsong från oktober till och med halva december går tågen bara till Östersund.

– Vi har enbart 20–30 resenärer per dag som fortsätter väster om Östersund under lågsäsong. De får byta till ett dagtåg i Östersund i stället, säger Björn Nilsson.

Trafikverket ser på uppdrag av regeringen till att det finns en grundläggande tillgänglighet till interregional kollektivtrafik i hela landet, oavsett trafikslag. Saknas det förutsättningar för kommersiell trafik ska Trafikverket utreda om det anses trafikpolitiskt motiverat att trafiken får statligt stöd.

Därför får den olönsamma Nattågstrafiken till Kiruna/Narvik sedan många år ett statligt stöd för att kunna fortsätta. Trafiken upphandlas i konkurrens. Senaste upphandlingen vanns av SJ 2012 och gäller fram till december 2018. SJ får årligen 100 miljoner kronor i ersättning av staten för att köra tågen.

– Nattågstrafiken till övre Norrland är ett svårt uppdrag. Det är en mycket lång sträcka på över 100 mil med stundtals svåra förhållanden under vintern och kräver en särskild kompetens, säger Johan Holmér, chef för enheten trafikutredningar och avtal på Trafikverket som sköter upphandlingarna.

Nu kan det bli aktuellt för Trafikverket att se över ifall övrig nattågstrafik bedöms vara så viktig att den bör understödjas.

– Skälet till att vi inte upphandlat annan nattågstrafik är att den bedrivits på kommersiella villkor. När det sker förändringar i den kommersiella trafiken så tittar vi på hur det påverkar tillgängligheten, säger Johan Holmér.

Trafikverkets utredningar görs utifrån åtta tillgänglighetskriterier som är viktiga delar av Trafikverkets beslutsunderlag. Det handlar bland annat om tillgänglighet till och från storstäder, till regionsjukhus, universitet och högskolor och besöksnäringens behov.

– Vi ska precis sparka i gång en förstudie inför kommande nattågsutredning och där har vi naturligtvis med nya förutsättningar i vårt underlag för framtida beslut, säger Johan Holmér.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.