Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Skapade robot för att ödsla försäljarnas tid

En 46-årig man i Los Angeles fick nog av enveten telemarketing och skapade en talande robot för att slå tillbaka mot callcentren. Nu svarar den i telefon och håller konversationen igång med de intet ont anande försäljarna. De inspelade samtalen sprids i sociala medier.

Trots att roboten, som Roger Anderson kallar sin datoriserade anordning, inte förstår ett ord av vad de uppringande säljarna säger, så slänger den med god tajmning in kommentarer i samtalet utan att det låter konstlat. Det kan vara saker som ”ja”, ”kan du hänga kvar en sekund” och ”vänta, ett bi kryper på min arm”.

Försäljarna märker i regel inte att det är en dator i andra änden. De fortsätter att försöka kränga varor eller tjänster till vad som förefaller att vara en disträ medelålders man.

– Syftet är att ödsla telefonförsäljarnas tid, säger Roger Anderson till DN. 

Han började använda sin ”robot” i februari 2014 och har sedan utvecklat den successivt. 

– Jag ville bara få ett slut på telefonförsäljningen här hemma, säger han. 

Han säger att responsen varit enorm efter att han på internet laddat upp ljudklipp med försäljare som tålmodigt, åtminstone inledningsvis, försöker få till stånd en affär. 

Det var i första hand säljföretagen som använder sig av automatisk uppringning som gick Roger Anderson på nerverna. Om man inte svarar fortsätter företagen att ringa på olika tider för att öka chansen att få tag på någon i hushållet. Och när man svarar kan det dröja innan en säljare kopplas in på tråden. 

Roger Andersons dator innehåller inspelningar med hans röst och styrs av en algoritm. 

– Allt den gör är att reagera på ljud och tystnad, säger Roger Anderson.

Anderson blev överraskad över hur väl systemet fungerade. Hade säljarna ställt öppna frågor så hade det blivit tydligare att det inte var en människa de hade att göra med i andra änden. Men av inspelningarna att döma håller sig de flesta till slutna frågor. 

– Telefonförsäljare tycker om att ställa ja- och nej-frågor, säger Roger Anderson.

– I en del fall pågick samtalen 8–10 minuter. Jag fick se till att roboten startade om sin repertoar från början, vilket ledde till att en del försäljare fick börja om från början innan de blev tokiga och lade på luren. 

Projektet som inleddes under skämtsamma former har nu blivit allvar. Roger Anderson hoppas med hjälp av så kallad gräsrotsfinansiering få ihop ett startkapital för att utveckla verksamheten. I torsdags lanserade han projektet på Kickstarter och på söndagen hade han fått in motsvarande 57.000 kronor. 

Här är några av inspelningarna: 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.