Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Skobutik väntar ut krisen

Daniel Mühlbach, som driver Footway, köpte för en tid sedan konkurrenten Heppo. Nu funderar han på att även ta hand om krisdrabbade Brandos kunder.

På Footways lager i Akalla finns nästan 300 000 par skor. Hyllorna med skokartonger bildar labyrinter och bygget av högre hyllplan pågår för fullt.

– Vi fick lite större utbud när vi köpte Heppo, förklarar Daniel Mühlbach medan han tar sig fram genom gångarna.

Daniel Mühlbach är mest känd för att han grundade Lensway, ett företag som säljer kontaktlinser på nätet och som nu finns i hela världen. 2010 sålde han Lensway under turbulenta förhållanden och valde i stället att satsa på försäljning av skor på nätet.

– Vi säljer kundnöjdhet och det är den tjänsten som är central. Att jag valde att satsa på skor beror på att jag såg en stor potential där, säger han.

Footway startades i slutet av 2010 och ökade sin omsättning från 3,1 miljoner 2011 till 26,8 miljoner 2012. Däremot gör företaget förlust.Enligt Daniel Mühlbach hänger det ihop med ökad omsättning.

– När man växer blir det väldigt attraktivt att lägga pengarna på nya kunder. Det är först när man har växt färdigt som vinsten kommer. Tyvärr förstår inte alla investerare att det där hänger ihop, säger han.

Daniel Mühlbach är medveten om att konkurrensen inom branschen är stor och han tror, precis som postens e-handelsexpert Arne Andersson, på en konsolidering.

– Det händer mycket nu och jag tror på fler stora aktörer i framtiden.

En stor kostnad för många e-handelsföretag i modebranschen är att hantera alla returer.

– Logistiken betyder mycket och det är viktigt att ha koll på den. Samtidigt är returer en naturlig del. I och med konsolideringen tror jag att fri retur och fri frakt kommer att minska. Är man starkare mot sina konkurrenter är det lättare att ta betalt för sådana tjänster.

Kommer du att sälja Footway när företaget har växt färdigt?

– Nej, jag tycker att det är roligt och givande att bygga något och har inga planer på det.

Kommer du att köpa Brandos nu?

– Det är ett tänkbart scenario. Vi får se vad som händer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.