Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Skolors marknadsföring ifrågasätts

Gymnasieskolorna lägger mångmiljonbelopp på att marknadsföra sina utbildningar.

Men marknadsföringen är både tidskrävande och ineffektiv, hävdar forskare. En majoritet av skolpersonalen är engagerad i arbetet, och många av dem vittnar om att det tar tid och fokus från undervisningen, visar forskning vid Umeå universitet.

En studie vid Linnéuniversitetet pekar på att den massiva marknadsföringen har mycket begränsad effekt på eleverna.

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.