Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Smart väska hjälp för stressade

02:41. Resväskor med inbyggd GPS, elektroniska lås och andra digitala funktioner kommer i en mängd varianter. DN har testat Bluesmart, en av de första som har dykt upp i Sverige. Den har potential, men dras med ett par barnsjukdomar.

Resväskor med inbyggd gps, elektroniska lås och andra digitala funktioner kommer i en mängd varianter. DN har testat Bluesmart, en av de första som har dykt upp i Sverige. Den har potential, men dras med ett par barnsjukdomar.

Det är inte särskilt svårt att se tillfällena då ”smarta väskor” som Bluesmart passar perfekt. Här är fyra scenarier som bör vara välbekanta för alla som reser mycket:

1) Stress på flygplatsen. Utropet säger att du måste springa till din gate och i förvirringen lämnar du väskan bakom dig. Pling! Ny notis i mobilen: ”You’re leaving me behind :( ” Vänder du och hämtar den? Om inte så låser den sig själv och vägrar öppna tills du (eller egentligen din mobil) är i närheten igen.

2) Strax före incheckning inser du att du lastade tunga böcker i en redan full väska. Väger den för mycket nu? Lyft väskan, kolla i appen på mobilen. Den väger sig själv och meddelar vikten på skärmen.

3) Plötsligt finns väskan ingenstans. Har den åkt med fel flyg? Upp med appen, kolla var den rapporterade sin position via gps senast, i rummet bredvid eller i en främmande stad?

När den fungerar som bäst så är Bluesmarts digitala funktioner till stor hjälp. Lägg till att väskan har ett rätt kraftigt batteri som kan ladda mobiler via usb så talar mycket för att denna smarta väska har framtiden för sig. Nyligen började den dessutom säljas i Sverige.

Men den kostar 4 000 kronor. Är den värd priset?

För det första: Bluesmart är en väska. Som sådan är den svår att klaga på. Formatet är kabinväskans vanliga, med fyra hjul och ett riktigt praktiskt ytterfack för dator och småprylar. Den känns robust och gedigen. Ett par lysdioder får den att sticka ut, men de går att stänga av.

Den mest uppenbara fördelen är gps-spårningen, som gör att man alltid ska veta var ens väska befinner sig. Men man kan se två paradoxer: Dels är Bluesmart en kabinväska, inte en som är tänkt att checkas in. Dessutom kräver flygbolag att man ställer in den i flygplansläge under resan, på samma sätt som med mobiler. Det stänger av gps, så den slutar rapportera sin position just när man behöver det som mest. (Bluesmart hävdar att det inte krävs i USA eller Europa, men det är trots allt flygbolagen som avgör.)

Bluesmart har utlovat ytterligare en funktion: En borttappad väska ska automatiskt kunna beställa en taxi från Uber som kör den till valfri plats. Detta ska dock bara fungera i USA inledningsvis.

Den inbyggda vågen är onekligen praktisk. Funktionen är enkel: Lyft väskan i handtaget, klicka upp appen och du ser vikten på skärmen.

Att låset kan styras via appen kan tyckas som en knäpp idé. Hur lämpligt är det att man inte kan öppna sin väska om mobilen får slut på batteri? (För att inte tala om säkerhetsfrågan …) Men den riktiga poängen är att den kan låsa och låsa upp sig själv, beroende på hur långt från väskan man har gått. Det fungerar hjälpligt väl – låset klickar till när avståndet mellan väskan och mobilen blir för stort.

Dessutom påminner Bluesmart om att den känner sig övergiven: ”You are leaving me behind :( ”

Kruxet är att kopplingen mellan Bluesmart och mobilen inte är helt stabil. Så är det ofta med blåtandstekniken, men när det gäller låset på en väska blir det extra irriterande. Man måste därför se funktionerna som en bonus, snarare än något att lita på till hundra procent.

Sannolikt kommer vi att få se allt fler digitala funktioner byggas in i väskor. Men det är inte självklart att den ”smarta väskan” som koncept är det som kommer att slå igenom. Det finns en uppenbar nackdel med att ha alla funktioner inbyggda i väskan. Om jag vid nästa resa väljer en större eller mindre väska så tvingas jag lämna elektronik för flera tusen hemma.

Det finns en uppsjö separata gps-spårare för resväskor. Trakdot, som kostar ett par hundralappar, är den kanske mest kända. Batteripack kan också köpas separat. Att välja dessa ger inget elektroniskt väsklås och ingen inbyggd våg, men har fördelen att de inte är kopplade till en speciell väska.

Å andra sidan: Om man är ute efter en kabinväska, kan tänka sig att lägga lite extra pengar och gillar att testa det senaste så är Bluesmart alternativet som finns redan i dag.

Fakta. Uppkopplat bagage

Samsonite + Samsung

Väsktillverkaren samarbetar med Samsung för att utveckla uppkopplade, smarta väskor. Än så länge har ingen produkt visats upp, men det är svårt att tänka sig två mer kapabla företag för att skapa en smart väska som gör sitt jobb.

Trunkster

Liknar Bluesmart, men lägger stor vikt vid designen med ett slags skjutdörr i stället för dragkedjor. Har stöd för gps-spårning, ett batteri med usb-kontakt och inbyggd våg.

Trakdot

Trakdot är en liten dosa som ger gps-spårning till valfri väska.

Fakta. Bluesmart

Vad? ”Smart” resväska.

Storlek: 56 x 35,5 x 23 centimeter, godkänd som kabinbagage.

Funktioner: Spårning via gps, två usb-portar för laddning av mobiler, digitalt lås, inbyggd våg.

Pris: 3 990 kronor på Coolstuff.se.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.