Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Sms-lån nästa skuldfälla som Kronofogden agerar mot

Källa/grafik: Kronofogden
Källa/grafik: Kronofogden

Antalet personer som hamnar hos Kronofogden på grund av obetalda mobilräkningar ligger på en lägre nivå efter ett samarbete mellan Kronofogden och mobilbranschen. Nu går man vidare med sms-låneföretagen.

Det var efter att Kronofogdemyndigheten 2010 larmat om hur mobilen blivit en skuldfälla för framförallt många unga vuxna som man började ställa krav på mobilbranschen. Det ledde till en samverkan som enligt Janne Åkerlund, som drivit projektet från Kronofogdens sida, gett ett gott resultat.

2010, när problemen var som störst, sade han till DN att ”detta är en autobahn till skuldfällan”. Konkurrensen mellan mobiloperatörerna ledde till en jakt på kunder där folk fick teckna sig för olika typer av abonnemang som de kanske inte hade råd med.

– Därefter började en "verkstad" med de stora mobiloperatörerna. Mängder av olika förändringar i information, kreditprövning och kravhantering ledde till en snabb minskning av obetalda räkningar och antalet ansökningar om betalningsföreläggande minskade drastiskt. Sedan dess ligger linjen kvar vid en mycket positivare nivå, konstaterar Janne Åkerlund i dag. 

Men fortfarande är det nästan 40 000 ärenden som kommer in till Kronofogden med obetalda mobilräkningar.

Hur kan ni vara nöjda med det?

– Operatörerna skickar ut 27 miljoner fakturor, när man tittar på det som kommer in till oss är det 0,2 procent. Med den enorma volymen kan det aldrig bli noll, kan man hålla det under en halv procent är det utormordentlig bra. Men det handlar också om en inställning hos operatörerna, där de hela tiden arbetar för att mängden inte ska öka, när vi ser att det fungerar så kan vi ta ett steg tilbaka, 

Ett exempel på detta är enligt Janne Åkerlund operatören 3:s abonnemang "Hallon" som man inte kan hamna i skuld genom, eftersom det betalas i förskott.

– De har skapat en produkt som bromsar rejält möjligheten att få lån så att även folk med sämre ekonomi kan få ett abonnemang. Det handlar alltså inte bara om siffror utan om en attityd i branschen.

Nu fortsätter Kronofogden med att ställa liknande krav på sms-låneföretagen, som nyligen bildat en branschorganisation. 

– Bara det steget gör att man kan börja sortera bort de oseriösa företagen. Branschen har till exempel tagit fram etiska regler som medlemsföretagen måste hålla sig till. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.