Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Snusmutan var 500 miljoner kronor

Swedish Match blev erbjudet att betala 60 miljoner euro – över 500 miljoner kronor – för att få snusförbudet i EU hävt, enligt uppgifter till Aftonbladet. Företaget avfärdar bestämt alla konspirationsidéer om att ha gillrat en fälla för kommissionären John Dalli.

– Dels är det ett sätt att tillskriva oss en del intressanta förmågor, men det som är väsentligt här är att om vi får indikationer på att vi skulle kunna köpa en lagstiftning så agerar vi, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef på Swedish Match, till DN.se.

– Professionellt sett var det ett enkelt beslut, ”nej, tack”, men känslomässigt och som EU-medborgare blir man heligt förbannad också. Jag är medveten om att den sortens känslor inte hör hemma i sammanhanget, men när man har jobbat länge med den här frågan och ställs inför ett sådant anmärkningsvärt förslag händer något i kroppen.

Det var på tisdagen som den maltesiske kommissionärer för hälso- och konsumentfrågor, John Dalli, omedelbart lämnade sin post. Den bakomvarande orsaken var ett påstått mutförslag tidigare i år från en maltesisk affärsman till Swedish Match: pengar mot informellt inflytande i arbetet med tobaksdirektivet.

Swedish Match anmälde omedelbart den maltesiska propån till EU:s antibedrägeriorgan Olaf som levererade sitt besked på tisdagen. Affärsmannens kontakter med tobaksbolaget var enligt Olaf kända av Dalli, men kommissionären hade underlåtit att vidta någon som helst åtgärd. Dalli motsatte sig slutsatserna, men avgick ändå.

 

Pengarna skulle enligt Aftonbladets källa betalas vid två tillfällen – tio miljoner euro direkt och ytterligare 50 miljoner euro efter det att lagen som förbjuder snuset hade ändrats. Tobaksbolagets lobbyarbete i frågan handlar om ”att få finnas på den egna marknaden”.

– Tobak är en legal produkt i Europa, så vi har svårt att förstå varför just snuset inte ska omfattas av regelverket för tobak. Tänk analogin att italienskt rödvin inte skulle vara tillåtet i EU fastän att alkohol är det, säger Patrik Hildingsson.

Hur arbetar ni med lobby?

– Vi är i sammanhanget ett litet företag och använder oss som de allra flesta av konsulter. Vi och dessa är tydliga med vilka vi är och vilka intressen vi representerar, att vi inte fiskar efter information utan presenterar fakta och forskning. Transparensen är viktig.

Du beskriver det väldigt ideellt?

– Swedish Match skiljer sig inte från något annat företag, vi vill tjäna pengar. Men jag känner inte till så väldigt många andra europeiska företag som inte är en del av sin egen hemmamarknad, säger Patrik Hildingsson.

Vad hade tobaksdirektivet inneburit för er?

– Vi vet ju inte, för kommissionen har inte kommit med något förslag än. När det väl kommer ska det tröskas igen i parlamentet. Vi har väntat, nästan längtat, i tolv år så naturligtvis är vi tvärtom oroliga att det här tragiska med Dalli kommer att försena direktivsprocessen ytterligare. Vi har utmanat en ganska stor apparat, EU.

Tobaksindustrin brukar också beskrivas som en mäktig jätte.

– Jag tror att vi ska separera Swedish Match från tobaksindustrin här. Vi är ett svenskt näringslivsintresse. Vår inblandning i det här startade och slutade med anmälan. Jag tror att Volvo skulle agera likadant om Volvo till skillnad från andra bilmärken var förbjudet i EU.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.