Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Sociala medier gör företag mer produktiva

Sociala medier är ett framgångsverktyg för företagen. De företag som omfamnar sociala verktyg kommer att växa snabbare än de som struntar i dem. Det uttrycker tusentals chefer i en färsk undersökning.

– Det här är en bekräftelse på att företagen ser potentialen med sociala medier i deras verksamhet, säger Robin Teigland, forskare i sociala nätverk vid Handelshögskolan i Stockholm till DN.se.

Det är sökjätten Google som har låtit undersöka företagens inställning till sociala verktyg som Twitter, Linkedin och Facebook i en rad europeiska länder, däribland Sverige.

En överväldigande majoritet av de tillfrågade cheferna anser att användandet av de sociala verktygen kommer att leda till ändrade affärsstrategier och ökad produktivitet. Små företag med hög tillväxt är mer sannolika att använda sociala medier och menar att det hjälpt dem att växa ännu mer.

– Det måste finnas i företagskulturen att ledningen vågar släppa taget och låta medarbetarna vara delaktiga och kreativa, många vill inte det, säger Robin Teigland.

Hon påpekar att det inte bara handlar om att slänga upp en Facebooksida och tro att man är med på tåget. Det är viktigt att företagen tänker igenom och kommunicerar med medarbetarna om hur man använder och beter sig på sociala medier.

– Det går inte bara att stänga av kommentarerna plötsligt om en reklamkampanj gått åt skogen. Det finns en risk att företagen inte vet hur de ska använda de sociala medierna, säger hon.

Drygt två tredjedelar av deltagarna i undersökningen ansåg att de företag som anammar sociala medier kommer att växa snabbare än de företag som vänder dem ryggen. De svarande som var allra mest positiva jobbade ofta i små företag med hög tillväxt. Där är många redan vana att använda sociala medier.

Nästan tre fjärdedelar av cheferna uppgav att användandet av sociala verktyg redan förbättrat deras förmåga att hitta information, människor och kompetens. Att sammanföra idéer och tankar från en geografiskt spridd grupp har också blivit enklare. Hela 76 procent av de tillfrågade ansåg att produktiviteten i företaget ökar tack vare sociala verktyg.

– Sociala medier skapar plattformar för möten, mer dialog och engagemang i hela processen och jag tror att marknadsstrategier kommer förändras på sikt. Däremot tror jag att det kommer ta mycket längre tid för företagen att ändra sina övergripande affärsstrategier, säger Robin teigland.

Tvärtemot vad många trott är det de mer seniora cheferna som använder sociala medier mer än de juniora cheferna. På europeisk nivå visar det sig att 71 procent av de högre cheferna som tillfrågats använder dem minst en gång i veckan medan motsvarande siffra bland de lägre cheferna uppgick till 49 procent. Detta visade sig dock inte stämma i Sverige som enskilt land där chefer på både högre och lägre nivå använder sociala medier ungefär lika mycket. Svenska chefer var heller inte lika säkra på potentialen i de sociala verktygen jämfört med de svarande i andra europeiska länder.

– Det här tro jag beror på att Sverige redan ligger långt fram och har sett effekterna av de sociala medierna medan andra länder ligger lite efter och har den här processen att se fram emot, säger Robin Teigland.