Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Solresor slår rekord efter den regniga försommaren

Försäljningen av resor till solen slår alla rekord. Sedan midsommar har vi köpt 20–30 procent fler resor än samma period i fjol. ”Vi säljer otroligt bra. Just nu finns inte mycket att välja på för den som vill resa i väg”, säger Barbro Holmberg, informatör på Vingresor.

Vädret i midsommar var inte till belåtenhet i särskilt många stugor i landet. Veckan direkt efter sköt därför efterfrågan på resor till sydligare breddgrader i höjden.

– Många är ganska desperata och vill komma i väg till vilket pris som helst. Den stora efterfrågan gör att priserna på sista-minuten-resor är ovanligt höga. De ligger i nivå med priserna på resor med specificerat boende, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

Sommarens vinnare är därför de som passade på att boka mellan januari och mars, då det var mycket rabatter.

De allra flesta kunder vill nu boka med omedelbar avresa men måste vänta minst en vecka på att komma i väg. Alla tidigare avgångar är slutsålda.

Bäst säljer Turkiet, Mallorca och Kreta i Grekland. En som just lyckats boka en resa är Inger Rosenberg. Hon reser till Mallorca tillsammans med maken, dottern och barnbarnen. De började prata om att åka i väg i förrgår.

– Om barnen hade haft giltiga pass hade vi kunnat åka till helgen, men nu blir det på fredag nästa vecka i stället. Vi vill gärna komma i väg. Det har varit ganska taskigt väder, säger hon.

Familjen brukar åka till Playa de Palma på Arenalkusten, men där var det helt fullt. Då fick det bli ett lägenhetshotell i Alcudia på norra Mallorca.

Branschen upplever att det stora intresset för så kallade all inclusive-resor, med alla kostnader betalda, har fallit tillbaka. Hos Fritidsresor väljer var fjärde resenär all inclusive och vet på förhand vad både resa, mat och dryck kostar. En ny trend är barnfria hotell.

– Parhotell är något som ökat väldigt kraftigt. Vi har aldrig haft så många hotell av den typen som nu. Dit åker par som lämnat barnen hemma, inte skaffat barn ännu eller har utflugna barn, säger Peter Hellström.

Den här sommaren har även höstens och vinterns solresor sålt bättre än någonsin tidigare. Hälften av Fritidsresors jul- och nyårsresor till solen är redan slut. Det är 30 procent över normal försäljning i högsommartid. Även Vingresor har haft en kraftigt ökad efterfrågan.

– Det måste nog vara någon form av rekord. Anledningen är att folk ser semesterdagarna ta slut utan att de fått sol och värme. Då vill de försäkra sig om att de får det under hösten eller till jul. Dessutom ligger julhelgen så att det blir arbetstagarnas revansch i år, säger Peter Hellström.

Vingresors totala försäljning sedan midsommar ligger 30 procent över fjolårets nivå. Fritidsresor har sålt ungefär 20 procent fler resor än förra året vid den här tiden. Även 2011 hade en ganska sval inledning av sommaren och stark efterfrågan på solresor.

– Just nu säljer allt fantastiskt bra. Bara kunderna får komma söderut så är de nöjda. Nu ligger ett stort högtryck över hela östra Medelhavet, så vart man än åker får man sol och värme, säger Barbro Holmberg.

Många resenärer kan dessutom passa på att dra nytta av att euron är billig för oss svenskar. Kronan är på sin högsta nivå sedan år 2000.